کنترل علف های هرز زیره سبز

 

         

برنامه غذایی زیره سبز
روش کاشت زیره سبز
آشنایی به بیماریهای زیره سبز
آشنایی با آفات زیره سبز
برداشت و پس از برداشت زیره سبز

 

کنترل علف های هرز زیره سبز

زیره سبز گیاهی است که سرعت رشد آن مخصوصا در مراحل اولیه رشد و نمو ، بسیار کند است ، بنابراین قدرت رقابت آن با علف های هرز کم بوده و کنترل علف های هرز در تولید آن اهمیت زیادی دارد. نتایج آزمایشات نشان داده که عملکرد مزارع زیره که علف های هرز آن کنترل شده نسبت به مزارعی که علف های هرز آن کنترل نشده تفاوت بسیار زیادی دارد.

برای کنترل علف های هرز مزارع زیر سبز مانند سایر زراعت ها سه روش کلی پیشگیری ، کنترل مکانیکی و کنترل شیمیایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

الف- پیشگیری: همانند زمینه های بهداشتی در تولیدات کشاوری نیز پیشگیری ممتر و موثرتر از درمان است. در این روش بایستی تمهیداتی به کار گرفته شود که علفهای هرز در مزرعه نرویند و یا جمعیت آنها به قدری کم باشد که نیاز به سایر روش های کنترل نباشد . پیشگیری از رویش علف های هرز در مزرعه شامل اصول و روش های زیادی است که تعدادی از آنها عبارتند از :

1-جلوگیری از ورود علف های هرز به مزرعه که برای دستیابی به این هدف رعایت موارد ذیل لازم است.

-استفاده از کودهای دامی کاملا پوسیده و عاری بذور علف های رز.

-از بین بردن علف های هرز و جوی های آبیاری و حاشیه خیابان ها.

-مصرف بذور بوجاری شده.

-جلوگیری از چرای گوسفندانی که قبلا در مزارع دارای علف های هرز چرا کرده اند.

 

بیشتر بخوانید: تناوب و معرفی ارقام زیره سبز

 

2-رعایت اصول تناوب : کاشت زیره سبز پس از گیاهان وجینی مشکلات کمتری در رابطه با علف های هرز در مقایسه با کاشت بعد از زراعت های غیر وجینی دارد.

3-در زراعت دیم این محصول عملیات کنترل علف های هرز که معمولا در سال آیش هماه با عملیات حفظ و ذخیره سازی رطوبت انجام میگیرد، تاثیر بسزایی در کاهش جمعیت علف های هرز در سال کشت زیره سبز دارد.

4-در کشت آبی زیره سبز ، آبیاری زمین اواخر تابستان و یا اوایل پایز ( قبل از کاشت) و شخم زمین پس از سبز شدن علف های هرز ( در صورت ازاد بودن زمین ) بسیاری از علف های هرز موجود در مزرعه را از بین خواهد برد.

ب: کنترل مکانیکی : معمولا کنترل مکانیکی علف های هرز مزارع زیره سبز توسط وجین دستی انجام میگیرد.  وجین اول بهتر است در فاصله 3 تا 5 برگی زیره سبز و قبل از رشد زیاد علف های هرز و وارد آمد خسارت به مزرعه صورت گیرد. معمولا در این موقع همراه وجین عملیات تنک و تنظیم تراکم مزرعه در صورت لزوم انجام میگیرد، وجین های بعدی بسته به جمعیت و رشد علف های هرز صورت گرفته و ممکن است 2 الی 3 مربه تکرار شود.

ج: کنترل شیمیایی: با توجه به انکه زیره سبز جزء گیاهان دارویی است، لذا به لحاظ حفظ کیفیت محصول تولیدی ، حتی الامکان در مزارع زیره سبز باید از مصرف علف کش های شیمیایی خودداری نمود. در صورتی که ناچار به استفاده از این روش باشیم، علف کش هایی که زمان مصرف آنها زیاد باشد، توصیه می گردد. بدین لحاظ علف کش های قبل از رویش کم دوام ، به سایر علف کش ها ترجیح داده می شود. آزمایش های انجام شده نشان داده که علف کش  پیش رویشی پندی متالین (استامپ) در کنترل علف های هرز مزارع زیره سبز موثر می باشد. لازم به ذکر است که انتخاب و استفاده علف کش حتما باید با نظر و توصیه کارشناسان و مروجین صورت گرفته و تمام نکات فنی لازم را در مصرف آن رعایت نمود

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط سیده زهرا رضوی
سیده زهرا رضوی

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید