بیماری های پیاز و روش کنترل آن

 

بیماری های پیاز

 

بیماری ریشه سرخی:

علائم بیماری شامل توقف رشد، پژمردگی ، زردی نوک برگ های کناری و بطور کلی علائم کمبود عنصر پتاسیم را نشان می دهد. گیاهان آلوده به راحتی از زمین جدا شده و نسبت به پیاز های سالم از حجم ریشه کمتری برخوردار هستند. در مزرعه وجود این بیماری به شکل همه گیر قابل مشاهده است. علائم اولیه این بیماری به شکل کمبود آب خودرا در مزرعه نمایان می کند. قارچ عامل بیماری خاکزاد بوده و عوامل مختلف قارچی در منابع علمی برای این بیماری گزارش گردیده است. با گرم شدن هوا این بیماری گسترش بیشتری پیدا می کند.

 

بیشتر بخوانید: علف های هرز پیاز و روش های مبارزه با آن

 

 

روش های کنترل:

از بهترین روش های کنترل این بیماری، استفاده از روش های غیرشیمیایی مانند ضدعفونی خاک با استفاده از اشعه خورشید، پوشش پلاستیک و کود حیوانی و روشهای زراعی شامل رعایت تناوب، استفاده از ارقام مقاوم، استفاده از کودهای پتاس، تنظیم دور آبیاری در زمان های کوتاه تر با حجم آب کمتر و همچنین آبیاری در شب می باشد.

در کنترل شیمیایی می توان از روش های زیر استفاده نمود:

  1. ضدعفونی بذور پیاز با سموم مناسب
  2. استفاده از بعضی قارچ کش ها بعداز کاشت و سبز شدن پیاز و یا هنگام مشاهده علائم بیماری

 

بیماری پوسیدگی ریشه و طبق پیاز

این بیماری از بیماری های ریشه ای محسوب می گردد. علائم بیماری معمولا از اواخر اردیبهشت( در مناطق معتدل) به صورت زردی و خشک شدن نوک برگ ها و پژمردگی تک بوته ها در مزرعه بروز می کند و به تدریج بوته میری در مزرعه مشاهده می شود. در بوته های بیمار ریشه ها قهوه ای و طبق پیاز از حالت سفید کرمی متمایل، به قهوه ای شده در شرایط مرطوب کپک سفید رنگی روی فلس ها،مشاهده می گردد و به تدریج فلس های داخلی حالت آبرفته و قهوه ای رنگ پیدا می کنند.

علائم بیماری بعد از برداشت پیاز در انبار نیز مشاهده می گردد. این قارچ خاکزاد بوده و بیشترین فعالیتش در حرارتهای 15تا30 درجه سانتیگراد( خصوصا 27 درج انتیگراد) می باشد و به طرق گوناگونی از جمله باد، آبیاری و ماشین آلات کشاورزی گسترش می یابد.

بیشتر بخوانید: کنترل شیمیایی علف های هرز پیاز

 

 

مبارزه:

1-  ضدعفونی بذر پیاز با سم مناسب

2- استفاده از سموم قارچ کش سیستمیک

3- ضدعفونی خاک توسط سموم مناسب

 

سایر بیماری های پیاز

به دلیل نیاز فراوان پیاز به آبیاری پی در پی و مرطوب بودن زمین، شرایط برای بروز انواع بیماری های قارچی و باکتریایی ریشه و ساقه فراهم است.

 

 

بیماری های باکتریایی خصوصا پوسیدگی های نرم، که توسط باکتری های مختلف ایجاد می شود در مزارع پیاز وجود دارد. در بیماری های باکتریایی بافت پیاز کاملا لهیده و مایع بد بویی از پیاز، تراوش می کند و خسارت چشمگیری به مزارع پیاز، وارد می شود. با استفاده از تنظیم دور آبیاری، کودهای ریزمغذی ، مبارزه با آفات و همچنین ترکیبات مسی می توان از خسارت بیماری های باکتریایی جلوگیری نمود. بیماری های باکتریایی در مزارع پیاز استان اصفهان قابل مشاهده بوده و در مزارع حاشیه زاینده رود خسارت چشمگیر است.

از بیماری های دیگر پیاز نماتدها هستند. که مهمترین آنها نماتد ساقه یونجه می باشد. این بیماری به برگ، ساقه و پیاز حمله کرده و باعث پیچیدگی و متورم شدن برگها می شود.

 

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط سیده زهرا رضوی
سیده زهرا رضوی

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید