اصول شست وشو و درجه بندی میگو

 

اصول شست وشو و درجه بندی میگو

آماده سازی و نگهداری میگو در عرشه پس از صید مهم است زیرا فعالیت شدید سیستم آنزیمی در بدن میگو و شرایط آب و هوایی مناطق صید محصول، آن را مستعد تغییرات سریع شیمیایی پس از صید کرده و سبب کاهش سریع کیفیت محصول در شرایط نامساعد می شود. از این رو آماده سازی اولیه و سرد کردن سریع محصول پس از صید، مهم ترین مرحله عمل آوری محسوب می شود.

در شرایط معمول و در پایان عملیات، تور از آب خارج شده و میگوهای صید شده در عرشه تخلیه می شود. در این حال عمل جداسازی میگوها از سایر آبزیان و نوعی درجه بندی اولیه به صورت دستی صورت میگیرد، سپس میگوها با آب دریا شسته می شوند و در صورت لزوم سر آن ها به سرعت توسط کارگران عرشه با دست جدا شده و سپس یگوها درون سبدهای مخصوص ریخته و مجددا با آب دریا شست وشو می شوند.

بیشتر بخوانید: اصول کنترل کیفیت گوشت طیور بسته بندی شده

مهم ترین مراحل آماده سازی در کارگاه بسته بندی میگو عبارت اند از:

1ـ دریافت میگوی تازه:

میگوها با کامیون مجهز به مخازن عایق و همراه مخلوط آب و یخ به کارگاه حمل می شوند. در هنگام تحویل، پس از بررسی ظاهری و ارگانولپتیک محصول، همچنین کنترل دمای آن و وضعیت بهداشتی خودروی حمل، در سالن سرد کارخانه تخلیه می شوند.

2ـ شست وشوی اولیه:

میگوهای دریافت شده در آب کلرینه (با کلر باقیمانده حداکثر 3 میلی گرم در لیتر) در مخازن مخصوص با پمپاژ و فشار زیاد آب شست وشو شده تا همه اجسام خارجی و همچنین یخ از محصول جدا شوند .

3ـ نگهداری:

میگوها در پودر یخ و یا در پودر یخ و آب نگهداری میشوند. بلافاصله پس از شستوشوی میگوها، در صورت مازاد بودن بر خط تولید، در پیش سردخانه به همراه پودر یخ و آب در داخل سبدهای عایق و یا مخزن آب نمک نگهداری میشوند.

4ـ شست وشو با آب سرد:

میگوها در این مرحله، با آب سرد (با حداکثر دمای 4 درجه سلسیوس) شست وشو می شوند.

5  ـ بازرسی:

در این مرحله میگوها مورد بازرسی قرار گرفته و میگوهای نامناسب، جداسازی می شوند .

6  ـ درجه بندی اولیه:

در این مرحله میگوها براساس اندازه و وزن، با استفاده از یک سیستم درجه بندی غلتکی در سایزهای مختلف جداسازی می شوند. معمولا میگوهای درشت بدون انجام عملیات سرزنی و پوست گیری، به صورت کامل وارد مرحله بعد می شوند در حالی که میگوهای ریز ابتدا سرزنی و پوست گیری شده و سپس وارد مرحله بعد می شوند .

7ـ سرزنی، پوست و روده گیری:

در این مرحله سر، پوست و روده میگوها با دست و یا دستگاه جدا می شوند.

8  ـ شست وشو با آب سرد:

میگوها در این مرحله دوباره با آب سرد (با حداکثر دمای 4 درجه سلسیوس) شست وشو داده می شوند.

9ـ بازرسی مجدد:

در این مرحله میگوها روی نوار نقاله از نظر بقایای پوست و روده و تمیز بودن، بازرسی مجدد می شوند .

10ـ غوطه وری در محلول ترکیبات گوگرددار:

میگوهای شسته شده در یکی از محلول های متابی سولفیت سدیم یا سولفیت سدیم یا متابی سولفیت پتاسیم یا سولفیت پتاسیم غوطه ور می شوند. پس از پایان عملیات باید میزان باقیمانده مجاز این مواد در محصول باید استاندارد باشد.

11ـ توزین و قرار گرفتن در ظرف:

میگوها با وزن مشخص توزین شده و داخل ظروف مناسب قرار داده می شوند .

12ـ انجماد:

انجماد میگوها باید به نحوی باشد که حداقل دمای عمق محصول 18- درجه سلسیوس باشد.

13ـ بسته بندی در جعبه مادر:

میگوهای بسته بندی شده در مرحله قبل در جعبه های مادر قرار داده می شوند و بر روی این جعبه ها باید کلیه مشخصات محصول درج شود..

14ـ نگهداری در سردخانه:

جعبه های مادر پس از نشانه گذاری در حداقل دمای 18- درجه سلسیوس، بر روی پالت مخصوص تا زمان عرضه به بازار در سردخانه نگهداری می شوند.

بیشتر بخوانید: اصول کنترل کیفیت گوشت میگو

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید