معرفی پتانسیل های اقتصادی زیره سبز (1)

مقالات معرفی پتانسیل های اقتصادی زیره سبز به معرفی این محصول و وضعیت آن در تبادلات اقتصادی در دنیا

در سری مقالات معرفی پتانسیل های اقتصادی زیره سبز به معرفی این محصول و وضعیت آن در تبادلات اقتصادی در دنیا خواهیم پرداخت.

در سری مقالات ارائه شده از داده‌های ثانویه که از پایگاه‌های داده معتبر از جمله سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، سازمان تجارت جهانی (WTO)، پایگاه داده‌های آمار تجارت بین‌المللی سازمان ملل (UN ComTrade) و بانک جهانی به دست آمده بودند،استفاده شد.

هدف از این مقالات ارائه اطلاعات پایه به صنعت  کشاورزی بخصوص گیاهان دارویی  کشور، کشاورزان، تجار و بازرگانان و سیاست گذاران بخش کشاورزی است تا با شناخت کافی از وضعیت موجود تولید، فرآوری و تجارت وتقاضای آتی محصولات

پتانسیل برای صنعت زیره در آینده در کشور، برنامه ریزی اقدام نمایند.

     

برنامه غذایی زیره سبز
کنترل علف های هرز زیره سبز
آشنایی به بیماریهای زیره سبز
آشنایی با آفات زیره سبز
روش کاشت زیره سبز

تولید جهانی زیره سبز

داده‌های دقیقی از کل تولید جهانی زیره در منابع موجود نیست و از این رو درصدهای تولید کشورها به صورت تقریبی ارائه شده است. هند بزرگترین تولید کننده زیره سبز جهان است. این کشور حدود 70 درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد.

سایر کشورهای تولید کننده زیره سبز عبارتند از سوریه (13%)، ترکیه (5%)، امارات (3%) و ایران . سطح زیر کشت زیره سبز در هند 800000 هکتار تخمین زده می شود که 500000 تن محصول از آن تولید می شود. این مقدار از سال 2009 تا 2014 روند افزایش سریعی داشته است.

 

 

برخی از داده های پراکنده موجود در منابع مختلف در خصوص ایران و سوریه نشان میدهد که تولید زیره در ایران در سال 2016، حدود 15000 تن بوده و در سوریه در سال 2004 حدود 55000 تن زیره تولید کرد که این مقدار به دلیل جنگ های داخلی سوریه در سال 2015 به 25000-28000 تن کاهش یافت.

در جدول زیر عملکرد در هکتار محصول زیره سبز در هر دو کشور هند و ترکیه مقایسه شده است. این اطلاعات نشان دهنده این است که امکان افزایش عملکرد و بهینه نمودن قیمت تمام شده محصول وجود دارد.

مقایسه سطح زیر کشت و عملکرد محصول در دو  کشور هند و ترکیه

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط تیم علمی یکتابان
تیم علمی یکتابان

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید