اهمیت کاشت زیره

انسان علاوه بر تامین مواد غذائی بسیاری از نیازهای روزمره زندگی خود را از گیاهان تامین می کند.

اهمیت کاشت زیره

شاید بتوان گفت که نقش گیاهان در تامین اینگونه نیاز های جامعه ی انسانی، کمتر از نقش آن ها در تامین محصولات غذایی نیست. از جمله ی این مواد: کاغذ، پلاستیک ، داروهای گیاهی و نوشیدنی هایی مثل چای و کاکائو است.

آنچه در انتخاب گیاهان زراعی جهت کشت در یک منطقه اهمیت دارد، سازگاری آنها با عوامل محیطی است. انتخاب محصولات زراعی در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا نظیر کشور ما به دلیل شرایط خاص اقلیمی،‌کمبود آب و حساسیت خاک ها در مقابل فرسایش و تخریب ، از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید تحقیقات گسترده ای در مورد جنبه های به زراعی و به نژادی گیاهان سازگار با این مناطق انجام شود.

در مناطق خشک و نیمه خشک کشور ما، تعدادی از محصولات زراعی وجود دارند که علیرغم سطح زیاد زیر کشت ، به دلیل منطقه ای بودن و غیر غذایی بودن و یا دلایل دیگر ، راجع به جنبه های مختلف زراعی آنها تحقیقات کمتری شده است. یکی از این محصولات ، زیره سبزاست که صادرات آن از نظر اقتصاد کشور و کمک به افزایش درآمد روستائیان حائز اهمیت می باشد.

کاشت زیره سبز در ایران عمدتا در استانهای خراسان، آذربایجان شرقی، مرکزی و در ترکمن صحرا متمرکز است. سطح زیر کشت آن تنها در خراسان بالغ بر 40000 هکتار است. در بعضی از استانها نظیر اصفهان نیز از لحاظ آب و هوائی ، شرایط مناسبی جهت گسترش بیشتر سطح زیر کشت آن وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای کشت زیره سبز

 

زیره سبز به عنوان یکی از گیاهان دارویی ارزشمند کشورمان ، دارای ویژگیهایی است که جایگاه آن در الگوی کشت مناطق خاصی از کشور تثبیت نموده است. مهمترین این ویژگی ها عبارتنداز:

1-فصل رشد نسبتا کوتاه که حدود 100 تا 120 روز می باشد و پس از برداشت محصول می توان زمین را زیر کشت محصولاتی نظیر ذرت علوفه ای ، سویا، هویج، ارزن و کنجد و غیره برد و یا اقدامات اصلاحی روی خاک انجام داد.

2- زیره سبز نیاز آبی کمی دارد. علاوه بر آن، قسمت عمده آب مورد نیاز خود را از نزولات جوی تامین می کند. به عبارت دیگر انطباق فصل رشد که در این مناطق به صورت دیم نیز عملکر مناسبی داشته باشد.

3- فصل کاری زیره سبز در مناطق کشت با فصل کاری محصولات  دیگر تلافی نداشه و تعادلی در توزیع زمانی کار زارعین و ماشین آلات کشاورزی ایجاد می کند.

4- زیره سبز در مقایسه با سایر محصولات زراعی از توجیه اقتصادی  بالایی برخوردار است و خصوصا در مناطقی که آب عامل محدود کننده کشاورزی است و مقایسه اقتصادی باید بر اساس درآمد خالص یک متر مکعب آب انجام شود، این گیاه به نسبت آب مصرفی درآمد خوبی عاید می سازد.

5- از آنجا که زیره گیاهی صادراتی است، قیمت آن کمتر دچار نوسانات شده و موجب اطمینان خاطر کشاورز از فروش محصول خود به قیمت مناسب می شود.

 

 

 

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط تیم علمی یکتابان
تیم علمی یکتابان

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید