اهمیت اقتصادی زیره سبز

زیره سبز یکی از محصولات مهم صادراتی است که با توجه به شرایط خاص اکولوژی مورد نیاز برای کشت آن، در مناطق محدودی از جهان تولید می گردد.

 

 این محصول در کشورهای ایران، هندوستان، اندونزی، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه، ترکیه، بلغارستان، یونان، مجارستان، مالت،قبرس، اسپانیا، الجزایر، مصر، اتیوپی، مراکش، اکراین،چین، ژاپن، مکزیک، گواتمالا، آرژانتین، روسیه، آمریکا مرکزی و شیلی کشت می شود

صادرکنندگان اصلی زیره سبز عبارتنداز: هندوستان، ایران، اندونزی و لبنان ولی کشورهای دیگری چون ترکیه، سوریه، چین، قبرس، آرژانتین و مکزیک نیز صادر کننده زیره سبز می باشند.

محصولی شتوی با امکان کاشت دیم که فقط 120 روز زمین را در اشغال خود داشت و با هزینه های بسیار کم کود و آبیاری می تواند درآمد مناسبی برای کشاورزان مناطق محروم حاشیه کویر و ارز قابل توجهی برای مملکت فراهم آورد، به مثابه جواهری است ارزشمند که همه گونه حمایتهای وسیع علمی و اجرایی را می طلبد.

 

بیشتر بخوانید: نکات ترویجی زیره سبز

 

 

همه ساله بخش اعظم تولیدات زیر ه سبز به کشورهای پاکستان ، ژاپن ، کامبوج، کویت امارات متحده ی عربی ، آلمان، فرانسه، هلند ، چک، عربستان، قطر، مجارستان، سنگاپور،بلژیک و انگلستان صادر می گردد.

بررسی چهل ساله قیمت و مقادیر تولید و صادرات این محصول نشان می دهد، تولید زیره در سنوات اخیر مستمرا اضافه شده و این هیچ نیست مگر بالا رفتن مصرف بین المللی این محصول و توسعه صادرات آن که نهایتا موجب افزایش نرخ زیره در داخل کشور گشته و جاذبه کشت آن را برای کشاورزان فراهم نموده به طوری که روند تغییرات قیمت آن در سالهای گذشته نشان می دهد که هر کیلو محصول صادراتی تقریبا معادل یک دلار بوده است.

 

 

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط تیم علمی یکتابان
تیم علمی یکتابان

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید