انرژی هسته ای و کشاورزی

فناوري هسته اي اين امكان را فراهم ميکند كه كمیت و کیفیت محصولات کشاورزی را افزايش داده ...

فناوري هسته اي اين امكان را فراهم ميکند كه كمیت و کیفیت محصولات کشاورزی را افزايش داده و از بروز برخي از آفت زدگي و ایرادات ژنتیکی تا حدی جلوگیری کرده و مانع از آسیب به محیط زیست شد. سابقه كاربرد دانش هسته اي در تحقيقات كشاورزي در كشورهاي پيشرفته به بيش از نیم  قرن و در كشورهایي همچون هند و پاكستان به ۳۰ سال پیش برميگردد.

در واقع با بهره گیری از فناوري هسته اي اين امكان فراهم ميشود كه بتوانيم هم كيفيت محصولات توليدي و هم ميزان محصول را افزايش بدهيم، افزون بر این، بروز برخي مخاطرات در اين عرصه از جمله آفت زدگي و ایرادات ژنتیکی نیز با استفاده از اين فناوري به حداقل ميرسد و همچنین میتوان مانع از آسیب به محیط زیست شد.

به عنوان نمونه در بخش كوددهي به گياهان و محصولات كشاورزي ميتوان با نشانداركردن یک كود به چگونگي جذب آن پي برد، همچنین ايجاد موتاسيون در ژن هاي گياهان و ايجاد جهش هاي مفيدي كه ميتواند منجر به توليد محصولات مقاوم در برابر سرمازدگي، آفت زدگي، کم آبی و ... شود، از جمله ديگر كاربردهاي انرژي هسته اي در عرصه كشاورزي است.

بیشتر بخوانیم: کاربرد های فناوری نانودر کشاورزی

افزون بر این، كنترل حشرات و آفات با پرتوهاي هسته اي، جلوگيري از جوانه زدن برخي محصولات مانند پياز و سيب زميني با استفاده از اشعه گاما، افزايش طول عمر محصولات كشاورزي و امكان انباركردن طولاني مدت محصولاتی مانند انواع ميوه و ... نيز از ديگر مزایای قابل ذكر در اين عرصه است

در اینجا به چند نمونه از کاربردهای فناوری هسته ای در کشاورزی اشاره میکنیم:

  1. تولید بذرهای مقاوم به شوری و سرما
  2. تولید میوه های بدون هسته
  3. افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی
  4. کاربرد انرژی هستها ی در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی
  5. تولید گونه های پرمحصول و حفظ ذخایر ژنتیکی
  6.  از بین بردن آفات و بیماریها با انرژی هسته ای
اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط سیما جاویدی
سیما جاویدی

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید