پروانه مینوز برگ چنار

 

Latin name: Phyllonorycter platani (Staudinger)
 

Order:

Lepidoptera
 

Family:

Geracillaridae
 

شکل شناسی:

حشره کامل شب پره کوچکی است که عرض آن با بالهای باز 9تا10 میلیمتر است. رنگ آن کرم مایل به زرد میباشد. روی بالهای جلویی در محل اتصال به بدن حشره، لکه های مفیدی وجود دارد.
گستردگی این آفت بروی برگ بصورت لکه های سطحی به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری قابل مشاهده است. در مواردی با خسارت بالا ،بزرگی این لکه ها به اندازه یک پرتقال میرسد. بیشتر اوقات مینوزها در سطح زیرین برگ فعالیت میکنند.
لاروها به تغذیه از بافت میان دو اپیدرم میپردازند. یک درخت میتواند با حضور کمتر از 10 لارو روی هر برگ دچار خسارت شدید شود. این آفت در سطح رویی برگ لکه های تخم مرغی شکل و بصورت پراکنده ایجاد میکند، و برگ را به حالت خالدار در می آورد. ایجاد لکه های سفید آیینه ای روی برگ چنار، از جمله علایم مشخص خسارت این آفت است، حتی تعداد این لکه ها در هر برگ ممکن است به 5تا6 عدد نیز برسد. مشخصه وجود این آفت این است که اگر باسوزن اپیدرم لکه را پاره کنیمدر زیر آن لار یا شفیره آفت دیده می شود.

بیولوژی:

این آفت دارای 3 نسل در سال است. لارو های که در تابستان و پاییز ایجاد می شوند، بسیار بزرگ تر از لارو هایی هستند که در بهار به وجود می آیند. زیرا بافت برگ ها در این فصول مواد غذایی کمتری برای آن ها دارد و آن ها مجبورند تلاش و تقلای بیشتری داشته باشند. زمستان گذرانی به صورت شفیره در بقایای گیاهی اطراف درخت می باشد. حشره کامل در اواسط بهار تا اواخر تابستان قابل مشاهده است.
 

کنترل:

سم پاشی با استفاده از محلول فورادان 1 تا 1.5 در هزار و نیز سم پاشی با سموم نفوذی گوارشی و سیستمیک نظیر متاسییتوکس توصیه می شود. به علاوه حشره کش پرفکتیون و روگو نیز استفاده می شود. یکی دیگر از روش های کنترل، کنترل فیزیکی است. از آنجا که زمستان گذرانی این آفت به صورت تخم پشت و روی برگ های آلوده خشکیده میباشد لذا جارو کردن برگ های خزان شده از روی زمین و نابود کردن برگ ها، در انهدام آفت موثر است.

بیشتر بخوانید: کنه تارتن دولکه ای

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط عاطفه پورحسن
عاطفه پورحسن

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید