بیماری های هندوانه

 

بیماری­ های هندوانه

سفیدک حقیقی (پودری) جالیز

کنترل زراعی: کاشت در مناطقی که هوا جریان دارد و رطوبت کم و در فاصله دو آبیاری زمین خشک شود، انهدام علف­ های هرز

1- سولفور WP80-90% و 3-2 در هزار با دیدن اولین علائم

2- دینوکاپ (کاراتان اف­ان)  WP18.25%و 2-1 کیلوگرم در هکتار

3- گل گوگرد 20-15 کیلوگرم در هکتار

نکته: اگر بیماری دیر وارد مزرعه شود معمولاً نیازی به مبارزه نیست.

بیشتر بخوانید: آفات هندوانه

سفیدک داخلی

به محض مشاهده اسپرانژیم قارچ در دو نوبت شروع سم­پاشی (رویت لکه ­های خاکستری متمایل به بنفش در پشت برگ) تکرار سم­پاشی به فاصله­ ی 15روز

با استفاده ازسم اکسی کلرور مس به نسبت 2-1 کیلوگرم

سم مانب به نسبت 2-1 کیلوگرم

سم متالاکسیل به نسبت 25-20 کیلوگرم
 

آنتراکنوز

قارچ عامل این بیماری علاوه بر هندوانه به خیار و طالبی هم حمله می­کند. بر اثر حمله این قارچ، لکه­ های گرد و کوچک و پر از آب روی میوه پدیدار می­شود و برگ­ ها حالت آفتاب سوختگی پیدا می­کنند.

انتقال بیماری از طریق خاک، گیاهان آلوده و بذر آلوده می­باشد. ضدعفونی کردن بذر با سموم، استفاده از ارقام مقاوم، تناوب زراعی و خارج کردن بوته­ های آلوده و از بین بردن آن­ها می­تواند جلوی شیوع بیماری را بگیرد.

می­ توان برای کنترل بیماری، بعد از این که ساقه ­های خزنده شروع به تشکیل شدن کردند، هر هفت یک بار، مزرعه را با سمومی مثل مانب یا کاپتان و زیرام سم­پاشی یا گردپاشی کرد.
 

بیشتر بخوانید: ارقام هندوانه

پژمردگی فوزاریومی

عامل این بیماری در خاک زندگی می­کند و از طریق ریشه­ ها به داخل گیاه نفوذ می­ کند. در اثر این بیماری، قسمت چوبی ساقه قهوه­ ای تیره می­ شود و تک شاخه ­ها به طور ناگهانی پژمرده می­ شوند و سپس گیاه می­ میرد. از آن­جا که این بیماری 15-10 سال در خاک زنده می­ماند، پس از آلوده شدن خاک حتماً باید در کاشت بعد از ارقام مقاوم و یا محصولات غیر حساس به این بیماری استفاده گردد. جلوگیری از وارد شدن جریان آب زه­کش مزارع آلوده، استفاده نکردن از کود حیوانی آلوده و استفاده از تناوب ­های طولانی خسارات ناشی از این بیماری را کاهش می­دهد.
 

کلادوسپوریوز کدوئیان

عامل بیماری قارچ Celadosporium cucumerinum.f است. در سطح میوه، لکه ­های خاکستری دیده می­شود که از آن­ها مایع صمغی خارج شده و بافت محل آلودگی پوسیده می­ گردد. جهت پیش­گیری از این بیماری، آیش زمین، بهداشت زراعی، ضد عفونی بذر و استفاده از سموم شیمیایی مناسب می­باشد.

لکه ­برگی کدوئیان

عامل این بیماری Mycosphaerella melonis بوده که در برگ ساقه و میوه ایجاد خسارت می ­نماید. در این حالت روی اندام­ های آلوده شانکرایجاد شده و اندام ­های بالایی خشک شده و پوسیدگی در محل لکه ­ها، ایجاد بافت نرم و آبکی می ­کند. بهداشت زراعی، ضدعفونی بذر و سموم مربوطه در کنترل بیماری موثر می­ باشد. لکه برگی ناشی از قارچ Cercospora citrullina می­باشد. علایم بیماری، لکه­ های گرد با حاشیه ارغوانی است که در مرکز سفید مایل به برنزه­ ای می­ گردد و در نهایت برگ خشک شده و ریزش پیدا می­کند. برای مبارزه با بیماری، شخم عمیق رعایت تناوب زراعی و استفاده سموم مربوطه موثر است.
 

سياه شدن گلگاه هندوانه

در بوته ­هاي هندوانه وقتي اندازه­ی ميوه به حدود10 تا 15 سانتي ­متر مي­رسد انتهاي ميوه سياه شده و گوشت ميوه سفيد مايل به خاكستري با بذرهاي چروكيده مي­ گردد. عامل ايجاد بيماري كمبود كلسيم و تعرق بيش از حد در اثر خشكي و كم ­آبي در گياه است. در اين حالت تقريباً بوته شبيه خسارت حاصل از آفتاب سوختگي مي­گردد. در صورتي كه اين بيماري در اثر كم آبي بوته ايجاد گردد، با مشاهده اولين لكه ­هاي سياه در مزرعه به صورت يكنواخت مدت زمان فاصله­ ی آبياري كم مي­گردد .همچنين آبياري باراني در روزهاي گرم ميتواند تعرق بوته را كم كرده و خسارت را كاهش دهد. يك ماه قبل از ظهور احتمالي بيماري 3 الي 4 بار در هفته پاشيدن كلروركلسيم و نيترات كلسيم به ميزان دو كيلو در 400 ليتر آب تأثير بسياري در كاهش خسارت بيمارى دارد.

بیشتر بخوانید: مراحل کاشت،داشت وبرداشت هندوانه


ويروس موزائيكي هندوانه

اين ويروس روي اكثر كدوئيان برگ­ ها را موزائيكی و ابلقي مي­ كند. اين ويروس از خانواده­ ی  Potyvirus و از جنس Potyviridae ويروس ميله ­اي شكل است و از طريق شته انتقال مي ­يابد.
 

 

لكه­ ی زاويه ­اي برگ كدوئيان  Pseudomonas lacrymans

عامل بيماري قارچ است و لكه ­ها روي برگ به صورت نقاط ريز با هاله­ اي سبز رنگ تشكيل مي ­شود. لكه ­ها به تدريج بزرگ شده به رگبرگ­ ها رسيده و حالت زاويه ­دار مي­ شوند و سپس به رنگ مايل به قهوه ­اي و بافت مرده تبدیل مي­ گردد. در روي ميوه ­ها لكه ­ها ايجاد صمغ زرد رنگي كرده كه باعث پوسيدگي ميوه مي ­گردد. ضدعفوني بذر، بهداشت زراعي و استفاده از واريته­ هاي مقاوم در مبارزه با بيماري موثر است.

بیشتر بخوانید: علف­ های ­هرز هندوانه

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید