غذاهای خشک و آماده برای ماهیان زینتی

 

معروف ترین آن ها پولکی است که در رنگ های مختلفی عرضه می شود. ترکیب اصلی این غذاها تقریباً یکسان وبرای ماهی هایی مناسب هستند که در سطح و لایه های میانی آب شنا می کنند و به مقدار زیاد نباید در تغذیه ماهی ها مانند ماهی های زنده زا (گوپی ها، مولی ها و دم شمشیری ها ) و ماهی های همه چیزخوار (ماهی های طلایی) استفاده شوند.



ترکیب اصلی این جیره غذایی از پودر ماهی و تخم مرغ و آرد جو تشکیل شده است. اما در بین این غذاها،غذای تترا به عنوان یکی از بهترین غذاهای خشک ماهیان زینتی محسوب می شود. هم از نظر مواد غذایی بسیار مغذی است و هم اینکه حاوی آنتی بیوتیک بوده و مانع بیمار شدن ماهی ها می شود. در ساخت این غذا از حرارت ملایم استفاده شده و همچنین ویتامین های مورد نیاز برای ماهی ها هم به آن اضافه شده است.ترکیب اصلی آن از گوشت، جلبک ها، میگو، صدف، انواع ویتامین ها و اسیدهای چرب است و برای تمام انواع ماهی ها یک غذای مناسب محسوب می شود.
از انواع دیگر غذاهای خشک که برای ماهی ها خیلی مطلوب است، می توان از مغز میگو یا آگارآگار نام برد.
این غذا به صورت پودر و به رنگ نارنجی تیره وجود دارد و باعث پر رنگ شدن و شادابی ماهی ها و تولید مثل بیشتر آن ها می شود. از این غذا فقط هفته ای یک بار باید استفاده كرد و در واقع یک غذای مکمل و تقویتی محسوب می شود. 
کرم فشرده یا کرم توبیفکس هم یکی از غذاهای خوب برای ماهی ها است. این غذا به صورت مکعب مربع های کوچک تهیه شده و کرم های ریز را به صورت فشرده و خشک شده در بر می گیرد. در زمان غذادهی باید آن ها را قطعه قطعه کرد و به ماهی ها داد. این غذا هفته ای دو بار برای تغذیه ماهی ها مناسب است چون چربی آن زیاد بوده و باعث چاق شدن ماهی ها می شود.
کرم خونی خشک شده هم غذای خیلی خوبی برای بیشتر ماهی ها است و ماهی ها علاقه زیادی به خوردن آن دارند. پروتئین و فیبر این غذا به نسبت غذاهای دیگر بالاتر است. این غذا در واقع لارو نوعی پشه به نام شیرونومید 1 و به رنگ قرمز است و اصطلاحاً به آن کرم خونی گفته می شود.
آرتمیای خشک هم غذای بسیار خوبی برای ماهی ها است و هفته ای دو بار می توان در تغذیه ماهی ها استفاده کرد.
غذای خشک متداول بعدی، گرانول ها هستند که غذایی مناسب برای ماهی های بزرگ، ماهی های همه چیزخوار و ماهی هایی که در عمق آب زندگی می کنند مانند گربه ماهی ها و ماهی های طلایی می باشد.

این غذاها به خاطر سنگین بودن به کف آکواریوم فرو می روند و ماهی های کف زی از آن ها تغذیه می کنند. ترکیب این غذاها اغلب از دل گاو و اسفناج چرخ کرده و آرد سویا است که به صورت خشک عرضه می شود و ارزش غذایی نسبتا خوبی دارد اما به طور دائم نباید ماهی ها را با آن تغذیه كرد؛ زیرا موجب چاقی ماهی ها می شود.

غذای منجمد:

این غذاها بخش عمده ای از جیره غذایی ماهی زینتی را تشکیل می دهد. معروف ترین این غذاها کرم خونیمنجمد است که به صورت بسته های 24 تایی در بازار وجود دارد. این غذاها قرص های مکعبی شکل از لاروهای ریز و قرمزرنگ یخ زده است که غنی از پروتئین می باشند. این غذا برای تمام انواع ماهی ها عمومیت و ضرورت دارد و هفته ای 4 بار پیشنهاد می شود و در سلامت و رشد ماهی ها مؤثر است. البته نوع خشک این غذا هموجود دارد؛ اما نوع منجمد آن نسبت به خشک برتری دارد.نوع متداول و عمومی غذاهای منجمد دست ساز که افراد حرفه ای تهیه می کنند، مخلوطی از میگوی گوشتی یا میگوی معمولی خوراکی، دل گاو یا گوسفند، اسفناج، سبوس گندم و ژلاتین است که یک غذای مناسب برای تمام ماهیان زینتی و به خصوص ماهیان گوشت خوار محسوب می شود. حتی می توان این غذا را به طور دائم به مصرف ماهی ها رساند و غذای خشک را حذف کرد. همه ماهیان زینتی از آن تغذیه می كنند.
ماهی کیلکا منجمد شده از دیگر غذاهای این دسته بوده كه می توان آن را در بسته بندی های آماده ازفروشگاه های فراورده های پروتئینی تهیه کرد. مورد مصرف آن فقط برای ماهی های گوشت خوار مثل اسکار وپیرانا است که به صورت قطعات کوچک باید خرد شود.

بیشتر بخوانید: انواع کود کشاورزی

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید