شست وشو وتوزین ماهیان صید شده

 

شست وشوی ماهیان صید شده

چنانچه استخر دارای حوضچه باشد، احتمال تماس ماهیان صید شده با لجن موجود در کف استخر كاهش می یابد و در صورت عدم وجود حوضچه، ممکن است ماهیان صید شده با لجن تماس یافته و یا بقایای آن در لابه لای آبشش و فلس های ماهی نفوذ كرده و از کیفیت گوشت ماهی بکاهد، به همین دلیل پس از صید باید به سرعت نسبت بهشست وشوی ماهیان اقدام کرد. در این صورت ذرات لجن از لابه لای فلس ها و خارهای آبششی ماهی شسته و خارج شده و کیفیت گوشت ماهی حفظ می شود. همچنین توصیه می شود ارسال ماهیان به بازار از طریق ظروف یونولیت و یخ انجام شود.

توزین ماهیان صید شده

بعد از صید و شست وشوی ماهیان در حوضچه بتنی، اندازه گیری وزن کل صورت گرفته و پس از ریختن پودر یخ روی آن به بازار عرضه می شود. جهت محاسبه میانگین وزن انفرادی هر استخر به صورت کاملاً تصادفی 30 عدد از ماهی ها را توزین كرده و با دانستن میانگین وزن انفرادی ماهی ها می توان تعداد ماهیان صید شده را به دست آورد.

ماهی ها پس از شمارش با ریختن در یک ظرف مناسب توزین می شوند. سپس میانگین تولید استخرها به تفکیک محاسبه می گردد. میزان ضریب تبدیل غذایی از رابطه زیر محاسبه می شود.

مقدار كل غذای خشك مصرفی= ضریب تبدیل غذایی مزرعه ÷ مقدار كل محصول

برای محاسبه بازده تولید نیز از رابطه زیر استفاده می گردد:

ضریب تبدیل غذایی ÷ متوسط وزن ماهیان صید شده (كیلوگرم) = بازده تولیدی

در پرورش ماهی مهم ترین بخش هزینه های تولید مربوط به تغذیه است، به طوری که در پرورش ماهیان سردابی بین 70 _ 50 درصد، در پرورش ماهیان گرمابی بین 50 _40 درصد و در پرورش میگو هم بین 50 تا 60 درصد از هزینه های تولید مربوط به خرید غذا و تهیه جیره غذایی است؛ بنابراین هر گونه کاهش ضریب تبدیل غذایی عملاً به معنی افزایش سود حاصل از پرورش است.

بیشتر بخوانید: ادوات متداول صید در ایران و جهان

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید