زمان برداشت پسته

 

بهترین زمان برای برداشت پسته زمانی است که 80-70% محصول رسیده باشد و پسته دارای بالاترین کیفیت خود باشد، همچنین کمترین میران آلودگی به آفلاتوکسین مشاهده شود.
باید دقت شود مغز پسته زمانی کامل است که پوسته خارجی تغییر رنگ داده باشد، همچنین پسته های کال باید شکسته شوند در صورتیکه مغز پسته پوک یا چروکیده بود باد اقدام به برداشت محصول نمود چراکه با برداشت دیرتر باعث کاهش کیفیت محصول شده و اتلاف وقت پسته فرصتی برای غذاسازی پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت اقتصادی ایجاد باغ پسته به روش علمی




اگر اختلاف دمای شب و روز زیاد شود به طوریکه در طول روز شاهد دمای 35 درجه سانتی گراد و در ب دمای 15 درجه ی سانتی گراد باشیم، شکاف خوردگی  میوه افزایش می یابد که این موضوع باعث کاهش رطوبت پسته، آلودگی آن با قارچ های مولد آفلاتوکسین و کاهش بازارپسندی پسته می شود که خود به لزوم برداشت زودهنگام پسته اشاره دارد. پسته های ارقام زود خندان نیز به علت مشاهده هم زمان پوست استخوانی و رویی با یکدیگر و خطر آلودگی با آفلاتوکسین ها زودتر برداشت می گردند.
در سال هایی که میزان محصول زیاد است بهتر است برداشت زودتر صورت گیرد تا کیفیت محصول تحت تاثیر قرار نگیرد. 
نکته اصلی عدم سمپاشی در زمان برداشت محصول است. همچنین باید از آب پاشی صرف نظر نمود چراکه وارد پسته شده و باعث زرد شدن مغز پسته می شود.

بیشتر بخوانید: مبارزه با پسیل پسته به روش غیرشیمیایی

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید