انبار کردن گیاهان دارویی

 

انبار کردن گیاهان دارویی

حفـظ و نگهـداری صحیـح مـواد گیاهـی دارویـی یکـی از عوامـل مهـم و تأثیرگـذار بر خـواص درمانـی آن ها اسـت. انبارهـای مـواد گیاهـی دارویـی بایـد نسـبت بـه نفـوذ حشـرات و گرمـا نفـوذ ناپذیـر بـوده و کاملا ضدحریـق (فـولادی، بتونـی یـا آجـری) باشـند. گل ها،برگ ها،میوه هـا، بـذور، غده هـا، ریشـه ها و غیـره اگـر کاملا خشـک نشـده و انبـار گردنـد در مـدت کوتاهـی فاسـد می شـوند. زیـرا رطوبت زیاد سـبب کم شـدن مقـدار درصـد ترکیبـات موجـود در گیـاه دارویـی شـده و باعث فعال شـدن آنزیم هـا گردیده و رشـد قارچ ها را تسـریع می نماید.

گلوکوزیدهـای موجـود در گل انگشـتانه هنگامـی کـه رطوبت موجـود در آن به 8 درصد یـا بیشـتر برسـد شـروع به خـراب شـدن می کند. به طـور کلی، مـواد خـام گیاهان دارویـی را به شـرط آنکه کاملا خشـک شـده باشـند؛ می تـوان بـرای مدتـی کوتاه یـا بلند( بـا رطوبـت کمتـر از ۸ درصد) انبـار کرد. در مـواد گیاهـی علی رغـم ظاهـر خشـک آن هـا هنـوز درون سـاقه ها و رگبـرگ برگ هـا مقداری رطوبـت باقی خواهـد مانـد کـه در صـورت عـدم دقـت در انبارکـردن، کالا فاسـد خواهـد شـد. نـور روی اکثـر مـواد رنگی گیاهـان دارویـی خشـک شـده و مـواد مؤثـره آن هـا تأثیـر میگـذارد و سـبب تغییـر رنـگ ظاهـری آنهـا و تا انـدازهای فسـاد موادمؤثـره می گـردد. اکسـیژن هـوا و آنزیم هـا (اکسـیدازها)سـبب اکسـیده شـدن مـواد مؤثـره در گیاهـان دارویـی می شـوند، قابلیـت دارویـی مواد مؤثـره براثر نگهـداری نامناسـب و طولانی مدت، کاهـش تدریجـی پیـدا می نمایـد و بـا گذشـت زمـان خـراب می شـوند.

بیشتر بخوانید: انواع خشک کن های گیاهان دارویی

انـواع مـواد خـام معطـر و گیاهـان بـودار و بـدون بـو را بایسـتی به طـور جداگانه قـرار داد. گیاهانـی کـه دارای مواد مؤثـره آلکالوئیددار و سـمی هسـتند ماننـد تاتـوره، بذرالبنـج و شـابیزک (بالدون) و... و سـایر گیاهان سـمی بایـد جدا از سـایر مواد خام گیاهـی بسـته بندی و انبـار شـوند و بـا گیاهـان دارویـی غیـر سـمی در کنـار هم و در یـک مـکان نگهداری نشـوند.

ممکـن اسـت در اثـر انتقـال و مخلـوط شـدن مواد سـمی، مواد غیر سـمی هم مسـمومیت زا شـوند. از انبار کـردن مـواد دارویـی حـاوی بـوی تنـد و نـا مطبوع ماننـد ریشـه سـنبل الطیب در کنار گیاهـان دیگر خودداری شـود. از ایـن جهـت لازم اسـت کـه انبـار نگهداری گیاهان دارویی خشـک شـده تاریک، خشـک، خنـک، در دمای کمتـر از ۱۸ درجه سـانتی گراد و عمـل تهویـه بـا هـوای خشـک در آن ها بـه خوبی انجـام گیرد. تـا از آلودگی و فسـاد آن ها جلوگیری شـود.

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید