اصول بسته بندی و نشانه گذاری گوشت طیور

 

مرحله بسته بندی گوشت طیور در کشتارگاه

اصول بسته بندی و نشانه گذاری گوشت طیور

قطعات مرغ پس از خروج از سالن قطعه بندی، شسته شده و در سبدهای مخصوص قرار می گیرند. سپس وارد سالن بسته بندی می شوند و روی میز استیل بزرگ پایه دار قرار گرفته و یا در حین عبور از روی نوار نقاله توسط کارگران درون ظروف مخصوص قرار داده شده و بسته بندی می شوند. همچنین گوشت طیور را می توان به طرق مختلفی بسته بندی نمود که عبارت اند از:

1- بسته بندی تازه یا منجمد؛

2- بسته بندی مرغ کامل یا قطعات مرغ

3- بسته بندی معمولی، بسته بندی در خلأ، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده؛ بسته بندی با اتمسفر کنترل شده و بسته بندی زیست فعال (Bioactive).

در جدول زیر بعد شرایط نگهداری و مدت زمان ماندگاری لاشه کامل طیور، قطعات گوشت مرغ و آلایش های خوراکی طیور در انواع مختلف بسته بندی ذکر شده است.

معمولاً بسته بندی طیور از نظر جنس ظرف به دو صورت انجام می گیرد:

1ـ بسته بندی در پلاستیک

2ـ بسته بندی در ظروف یکبار مصرف

 

بیشتر بخوانید: اصول کنترل کیفیت گوشت طیور

بسته بندی در پلاستیک:

در این روش لاشه ها ابتدا وارد قیف دستگاه بسته بندی می شوند. این قیف، مخروطی شکل و با دیواره های متحرک است که توسط فنرهایی به هم متصل شده اند. این فنرها به دیواره امکان افزایش قطر داخلی را داده و سپس سبب بازگشت به حالت اول می شوند. لاشه ها از طرف دهانه بزرگ قیف وارد و با فشار از طرف دهانه کوچک تر که پلاستیک بسته بندی بر روی آن قرار گرفته است، خارج می شوند. طی عمل فشار و باز شدن دیوارهای قیف، لاشه در داخل پلاستیک قرار می گیرد، سپس پلاستیک های حاوی مرغ بر روی نوار نقاله قرار  می گیرند تا بقیه مراحل بسته بندی بر روی آن ها انجام شود.

یک طرف پلاستیک مورد استفاده برای بسته بندی مرغ، باید شفاف باشد تا مرغ داخل آن به خوبی دیده شود. پلاستیک حاوی مرغ پس از جدا شدن از قیف، پیچانده شده تا هوای داخل آن تخلیه شود. سپس انتهای پلاستیک، توسط دستگاه کلیپس زن، منگنه شده و قسمت اضافی آن بریده می شود. به دنبال آن مرغ های بسته بندی شده مجدداً روی نوار نقاله قرار می گیرند تا به سبدهای مخصوص حمل، انتقال یابند. مرغ های بسته بندی شده سپس در سبدهای مخصوص از جنس پلاستیک مشبک چیده شده و به داخل خودروی حمل مرغ بسته بندی انتقال می یابند تا به محل فروش برسند. کیسه ها از جنس پلی اتیلن یا پلیمرهای کمکی از کلرور وینیل یا استات وینیل و یا کلرور وینیلیدین است.

بسته بندی در ظروف یکبار مصرف:

در این روش ابتدا ظرف های یکبار مصرف کنار یکدیگر قرار میگیرند و سپس یک ساشه جاذب رطوبت را در آن قرار می دهند و بسته به نوع بسته بندی، مرغ کامل، ران مرغ (مغز ران، ساق ران و کل ران)، سینه مرغ، بال مرغ، کتف مرغ، فیله مرغ یا جوجه کبابی در داخل بسته قرار می دهند. سپس با یک لایه سلوفان روی آن را می پوشانند. بعد از آن برچسب مشخصات کالا را روی آن می چسبانند و به سردخانه با دمای 4 درجه سلسیوس منتقل می کنند تا در مرحله بعد با ماشین های مخصوص به مراکز مصرف حمل شوند.

بسته های مرغ برحسب این که به صورت کوتاه مدت عرضه می شوند یا بلندمدت به دو شکل تازه و یا منجمد تقسیم می شوند. دمای عمق مرغ های تازه به 4 درجه سلسیوس کاهش داده شده و سپس به بازار عرضه می شوند. گوشت های مرغ منجمد، باید مرحله انجماد را پشت سر بگذارند. لازم به ذکر است که در ایران بیشتر مرغ های بسته بندی شده به صورت تازه و معمولی مصرف می شوند.

بیشتر بخوانید: اصول شست و شو و تمیز کردن لاشه طیور

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید