مشخصات بذر مناسب برای کشت پیاز

 

مشخصات بذر مناسب برای کشت پیاز

پیاز در اکثر شرایط آب و هوایی قابل کشت می باشد. زراعت پیاز در مناطق با دمای معتدل و طول روز بلند، عملکردو مرغوبیت بهتری دارد.

واریته های مختلف پیاز، نسبت به طول روز و دما عکس العمل ها متفاوتی از خود نشان می دهند.

ابندای فصل که هوا خنک تر است رشد رویشی قسمتهای هوایی و توسعه ریشه بیشتر است. اما در فصل تابستان که هوا گرمتر است کربوهدرات ها در فلس های پیاز(قسمت خوراکی) ذخیره می شود . غده ها حجیم تر می گرددو با توجه به شرایط فق امکان کاشت پیاز در اکثر نواحی ایران وجود دارد. همچنین زمان کشت پیاز با توجه به شرایط آب و هوایی در دو فصل پائیز و بهار امکان پذیر است.

 

بیشتر بخوانید: کود دهی و آبیاری پیاز

 

 

بذر

مهمترین عامل موثر بر عملکرد بالای پیاز استفاده از بذور مناسب است. برای خرید بذر باید دقت کرد. بذری انتخاب شود که تمیز، عاری از بیماری ها، دارای قوه نامیه بالا خصوصیات وراثتی خوب و سازگار با شرایط آب و هوایی محل کشت باشد. بذور ارقام مختلف پیاز با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت تولید می گردد، رشد پیاز از 90تا 220 روز با توجه به نوع رقم متغیر است.

در سالهای اخیر ارقام هیبرید جایگزین بسیاری از ارقام استاندارد قدیمی شده است. ارقام هیبرید نسبت به ارقام قبلی دارای یکنواختی بیشتر و عملکرد بالاتری است.

 

بیشتر بخوانید: تریپس پیاز و کنترل آن

 

 

میزان بذر مورد نیاز

میزان بذر مصرفی به عوامل زیادی از جمله هدف از کاشت،بافت خاک، نحوه تهیه بستر و عوامل آب و هوایی بستگی دارد. میزان مصرف بذر 10 تا 12 کیلوگرم در هکتار است که به روش دست پاش و با استفاده از کارگران ماهر پاشیده می شود.

در کاشت مکانیزه که با دستگاه بذر کار پیاز انجام می شود میزان بذر مصرفی 4 تا 5 کیلوگرم در هکتار می باشد.

 

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط سیده زهرا رضوی
سیده زهرا رضوی

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید