انواع پرواربندی گوسفند

 

انواع پرواربندی:

1- پروار بندی بره های شیری

2- پروار بندی به روش مرتع

3- پرواربندی بره های جوان (معمول ترین روش پرواربندی در ایران همین روش است)

4- پروار بندی گوسفندان پیر

ویدئویی مشابه:اهمیت مدیریت تولیدمثل گوسفند و تاثیر آن در اقتصاد دامداران

نکات قابل توجه در پروار بندی

1- تهیه و خرید دام مناسب در صورت امکان انتخاب نوع بره برای پروار بندی بره نواد هایی انتخاب شوند که از نظر مقدار رشد و سرعت رشد قابلیت بالایی دارند مثل نوادهای مغانی کردی و شال

2- رعایت نکات بهداشتی از جمله حداقل دو هفته قبل از شروع پروار بندی به بره ها داروهای ضد انگلی داده می شود همچنین در همین زمان بر علیه بیماری های انتروتوکسمی واکسینه گردند.

3- مخارج تغذیه همیشه بالاترین رقم هزینه را تشکیل می دهد لذا قبل از شروع پروار بندی مواد غذایی تهیه شده باشند

4- هرگونه تغییر یا اضافه کردن مواد با کیفیت و ماهیت متفاوت در جیره بره های پرواری نیز باید به تدریج باشد.

5- مدتی پس از پرواربندی بره هایی که رشد خوبی ندارند باید از گله حذف شوند و به جای آنها بره های جدید جایگزین شوند.

6- مهمترین مسئله در پرواربندی تنظیم جیره و تغذیه با جیره تنظیمی در برنامه صحیح است.

ساختمان و تاسیسات

 پرورش گوسفند و بز نیاز به جایگاه و تجهیزات زیاد و پر خرج در مقایسه با گاو و طیور ندارد. با این که سیستم های پرورش گوسفند متنوع و متعدداند اما به طور کلی در هر سیستم پرورشی ضرورت دارد گوسفند از تاثیر سو عوامل نا مساعد اب و هوایی محافظت گردد.

 اصول جایگاه

1- قبل از احداث جایگاه باید اطلاعات کافی از شرایط جغرافیایی منطقه بدست آورد و محلی را انتخاب کرد که از زمین های اطراف بلند تر باشد.

2- گوسفند حیوانی است که حساسیت شدید به باد و کوران دارد لذا برای آسایش حیوان و نیز برای جلوگیری از انتشار بیماری ها باید جهت جایگاه حیوان بر خلاف وزش باد های موسمی منطقه و رو به افتاب باشد.

3- جایگاه باید به گونه ای احداث شود که بتوان رطوبت و درجه حرارت ان را کنترل نمود زیرا گوسفند در برابر هوای گرم و مرطوب حساس است و در نتیجه میل به تغذیه در اوکاهش می یابد.

4- به دلیل آلودگی فاضلاب جایگاه گوسفند، فضولات و نیز بیماری های مشترک بین انسان و دام لازم است جایگاه پرورش گوسفند دور از محل سکونت انسان ها باشد.

5- محل جایگاه باید به گونه ای انتخای شود که به راحتی به انبار علوفه دست رسی داشته باشد. باید جایگاه را با مصالحی ساخت که به منظور مبارزه با افات و امراض گوسفند قابل ضد عفونی کردن باشد.

بیشتر بخوانید: مزایای اجرای طرح گوسفند پرواری

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید