تأثیر همه گیری کرونا بر اقتصاد جهانی چیست؟

 

چندین تأثیر بر اقتصاد جهانی وجود دارد

اول

اینکه بازارها بهم پیوسته اند یعنی با اقتصاد چین که 16 درصد به تولید ناخالص جهانی کمک می کند. بنابراین ، هر شوکی که اکنون چین را تحت تأثیر قرار دهد ، عواقب بسیار بیشتری را برای اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت.

دوم

شوک عرضه به دلیل عوارض مرگ و میر ،منجر به کاهش رشد اقتصادی یا رکود اقتصادی خواهد شد.

در ماه مارس ، OECD پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی جهانی در سال 2020 از 2.9 درصد به 2.4 درصد کاهش داد ، که این پایین ترین سطح از زمان بحران مالی یک دهه پیش خواهد بود و هشدار داد که یک بیماری همه گیر ویروس طولانی مدت و شدیدتر حتی می تواند این رقم را به نصف کاهش دهد.( فقط 1.5 درصد)

سوم 

تقاضا نیز به دلیل عدم اطمینان بیشتر ، افزایش رفتارهای احتیاطی ، بالا رفتن هزینه های مالی که قدرت کاهش هزینه را کاهش می دهد نیز سقوط خواهد کرد. سرانجام ، کاهش ارزش قابل توجهی در نرخ ارز با توجه به دلار آمریکا وجود دارد که این امر همچنین بر کشورهای وابسته به واردات تأثیر خواهد گذاشت.

بازارهای جهانی مواد غذایی از این تحولات مصون نیستند. با این حال ، آن ها به احتمال زیاد کمتر از سایر بخش هایی که بیشتر در معرض اختلالات لجستیکی و تقاضای تضعیف شده هستند ، مانند بازارهای مسافرتی ، تولیدی و انرژی ، کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند (منبع: بازار نظارت ، AMIS ، مارس 2020). اما با توجه به پیچیدگی زنجیره های ارزش غذایی و اهمیت تجارت و حمل و نقل ، این ها می تواند آن ها را بسیار آسیب پذیر جلوه دهد.

در حالی که COVID-19 احتمالاً یک شوک نزولی برای اقتصاد جهانی را نشان می دهد ، که در حرکات اولیه شاخص قیمت مواد غذایی FAO منعکس شده است ، در کوتاه مدت ممکن است هزینه واقعی یک رژیم غذایی سالم به دلیل افزایش هزینه کالاهای فسادپذیر افزایش یابد ، که می تواند تأثیر منفی بر خانواده های کم درآمد داشته باشد و هزینه پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار افزایش دهد.

این تأثیر ، همانطور که در سال 2019 نشان داده شده است امنیت غذایی و تغذیه در جهان ، در کشورهایی که وابستگی بالایی به کالاها و واردات دارند ، قابل توجه خواهد بود. در اینجا ، اثر منفی قوی تر است ، زیرا افزایش یک درصدی وابستگی به کالاها به واردات باعث افزایش متوسط ​​8/3 درصد در کمبود غذا در سال می شود.

هنگامی که کشور وابسته به واردات مواد غذایی است ، به طور متوسط ​​8 درصد در سال به میزان کمبود افزوده می یابد. علاوه بر این ، شوک تقاضا به طولانی شدن و بدتر شدن اثر کمک خواهد کرد.

منبع:www.fao.org

بیشتر بخوانید: همه گیری کرونا چه تاثیری بر قیمت مواد غذایی می گذارد؟

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید