برداشت و انبار داری پیاز

 

برداشت

 

برداشت پیاز در مناطقی که دارای آب و هوای خنک می باشد موقعی صورت میگیرد که بین 30 تا50 درصد برگها به طرف پایین خمیده و افتاده است و در مناطقی که دارای آب و هوای گرم می باشد بترین زمان برداشت موقعی می باشد که بین 70 تا 90 درصد برگ های پیاز به طرف پایین خمیده باشد.

نکته قابل توجه در برداشت پیاز،نوع کشت( ردیفی یا کرتی) می باشد که هرکدام عملیات برداشت متفاوتی دارد.

 

 

در کشت های ردیفی از وسایل برداشت مکانیزه استفاده و برداشت زودتر انجام می شود ولی در روش کرتی عملیات برداشت به صورت سنتی و با کارگر انجام میگیرد. در این روش کارگران با داس برگ ها را بریده و جمع آوری کرده و به دنبال آن غده های پیاز را با بیلچه های کوچک از زمین خارج کرده و سپس غده های تمیز شده را در کیسه های نخی یا تورهای نایلونی و یا جعبه های کارتونی قرار داده و به بازار فروش حمل می کنند.

 

نگهداری و انبارداری

از انجا که پیاز در سال یکبار تولید میشود بنابراین باید برای مصرف در سایر فصل ها، از آن مراقبت نمود. به منظور نگهداری صحیح پیاز باید برداشت آن با دقت صورت گیرد و از زخمی شدن پیاز جلوگیری شود . همچنین باید پیاز برداشت شده باید حدود 2 تا3 روز در فضای آزاد باقی بماند تا رطوبت به حداقل کاهش یابد که بتوان پیاز را به انبار منتقل کرد.

مناسب ترین محل برای انبار نمودن پیاز،سردخانه است که میتواند آن را از انواع تغییرات حفظ کند. همچنین می توان پیازها را در کیسه های کنفی در محل های خنک و به دور از نور آفتاب و رطوبت برای چند ماه نگهداری کرد.

 

 

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط سیده زهرا رضوی
سیده زهرا رضوی

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید