اتاق فکر نوآوری در توسعه کشاورزی

جایگاه بخش کشاورزي به عنوان عامل محرکه رشد و توسعه اقتصادي و یکی از ارکان اصلی در توسعه اقتصاد پایدار

 

جایگاه بخش کشاورزي به عنوان عامل محرکه رشد و توسعه اقتصادي و یکی از ارکان اصلی در توسعه اقتصاد پایدار  همواره مورد تاییدکارشناسان و صاحب نظران می باشد. کشاورزی به دلایل مختلفی در توسعه کشور ما نیز دارای اهمیت می باشد:

  • موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایران برای کاشت محصولات گوناگون بخش کشاورزی
  • وجود نیروی کار در روستاها
  • جود نیروی تحصیل کرده در رشته ‎های کشاورزی
  • جود زمینه رشد محصولات با ارزشی مانند پسته، زعفران، گردو، گیاهان دارویی و غیره.
  • وفور واحد های فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی

با وجود جایگاه ویژه این بخش در توسعه و رشد، کماکان شاهد خروج سرمایه از این بخش می باشیم. از طرفی سطح معیشت و اشتغال پایدار به عنوان شاخص های مهمی از بحث توسعه، به دلیل محدودیت منابع حاصل از تقسیم منابع در بین جمعیت رو به افزایش، در پایین ترین سطح آن قرار دارد.

در کنار معضلات کمبود آب حاصل از حکمرانی اشتباه و ناکارآمد و همچنین کم توجهی به پیامدهای تغییر اقلیم در عرصه های منابع طبیعی و تولید و در نتیجه کاهش منابع درآمدی کشاورزان باعث بروز مشکلات عدیده اجتماعی شده است.

یکتابان در راستای مشارکت در مردمی سازی فعالیت ها و توسعه کشاورزی، برای ارائه راهکارهای کاربردی، جلب مشارکت سازمان ها و نهادهای فعال در توسعه، بخصوص محرومیت زدایی، توسعه روستایی و اشتغال پایدار، به منظور استفاده بهینه از منابع موجود و پتانسیل ها و دانش انباشته متخصصین، اقدام به ایجاد اتاق فکر نوآوری در توسعه کشاورزی با مشارکت عموم کارشناسان و خبرگان کشاورزی نمود.

به همین منظور اولین جلسه اتاق فکر نوآوری در توسعه کشاورزی با عنوان دورهمی اقتصاد کشاورزی در روز یکشنبه 5 آذر ماه 1402 با حضور تعدادی از متخصصین و کارشناسان مدعو در محل دفتر مجموعه تشکیل و در خصوص نحوه دسترسی به اطلاعات اقتصادی، تحلیل و روش های تسهیل دسترسی به اطلاعات و کاربرد آنها در توسعه بخش کشاورزی در سطوح مختلف بخصوص کسب و کارهای کشاورزی بحث شد.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط تیم علمی یکتابان
تیم علمی یکتابان

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید