پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای

 

گوجه فرنگی گلخانه ای به طور طبیعی گیاهی علفی و چند ساله است که در تمام نقاط جهان اغلب به صورت یکساله کشت می شود. بهترین روش کشت، روش کشت غیر مستقیم (نشاء کاری) است. در این روش به ازای هر 500 مترمربع از زمین اصلی 2 تا 3 متر مربع فضا برای ایجاد خزانه مورد نیاز است.

مزایای کشت غیر مستقیم:

  1. عرضه سریعتر محصول به بازار
  2. تولید نشاء قوی و سالم
  3. کاهش تلفات بذور هیبرید

اپتیمم دما برای گرده افشانی 25-20 درجه سانتی گراد است. روزهای ابری و رطوبت زیاد به علت چسباندن دانه های گرده به یکدیگر باعث تلقیح ناقص یا عدم تلقیح گل می گردد.

این گیاه به خاک شنی، شنی لومی و پوک همراه با زهکشی نامناسب نیاز دارد. در تهیه نشاء از به کار بردن خاک زراعی به دلیل سنگینی و احتمال آلودگی به بیماری ها، آفات و علف های هرز  باید اجتناب نمود ضمن اینکه محیط های بدون خاک، سبک بوده و عاری از آفات و بیماری ها می باشد همچنین سله نمی بندد.

معمولا ده درصد بذور جوانه نمی زنند، 10 درصد جوانه زده ولی سبز نمی شوند و 5 درصد گیاهچه ها نیز تلف می شوند پس بایستی تلفات 25 درصدی را در نظر داشت برای تهیه 750 عدد نشاء بایستی 1000 عدد بذر کشت کرد.

زمان مناسب برداشت حالتی است که که میوه گوجه فرنگی رسیده سفت باشد، همچنین بهتر است میوه ها اول صبح که هوا خنک است و دمای میوه ها زیاد نیست برداشت شوند زیرا خنک بودن میوه ها طول عمر آن ها را بیشتر می کند.

 


 

تعداد بذر در واحد وزن در هرگرم :

250-300

میزان بذر مصرفی برای هر هکتار در کشت مستقیم (کیلو گرم):

3-4

فاصله بوته ها روی ردیف (سانتی متر):

30-50

فاصله بوته ها بین ردیف (سانتی متر):

100-125

عمق کاشت (سانتی متر):

1.5- 1

مدت زمان جوانه زنی پس از کاشت: 

6 روز

دمای مناسب خاک برای کاشت (سانتی گراد):

 18-25

مدت زمان رسیدگی محصول:

90-120 روز

PH خاک:

5-7.5

بیشتر بخوانید: کاشت گوجه فرنگی

اشتراک گذاری این پست:

آکادمی آموزش کشاورزی یکتابان مرکز تخصصی ارائه آموزش های تخصصی کشاورزی و مشاوره کشاورزی توسط برترین کارشناسان کشاورزی در ایران

ارسال شده توسط کاربر جدید جدید
کاربر جدید جدید

آموزش های مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید