نشست بررسی عرضه زعفران در بورس کالا به کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در نشستی که با حضور معاون وزیر کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی ایران و چند تن از نمایندگان مجلس برگزار شد

 

نشست بررسی عرضه زعفران در بورس کالا به کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در نشستی که با حضور معاون وزیر کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی ایران و چند تن از نمایندگان مجلس برگزار شد، نواقص مدل تعریف شده از عرضه زعفران در بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

حاضران در این نشست معتقد بودند که برای شفافیت در قیمت و عدم دخالت دولت، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه بهترین گزینه است. در صورت شفاف و واقعی بودن قیمت است که سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش ترغیب می‌شوند.

به عنوان مثال صندوق‌های نهال و سحرخیز که از سال 1399 وارد بازار سرمایه شده‌اند بالاترین عملکرد را در مقایسه با طلا و ارز داشته‌اند.

طبق پیش‌بینی‌ها، در سال جاری 320 تن زعفران در کشور برداشت خواهد شد که با توجه به خالی بودن انبارهای نگهداری این محصول، می توان گفت که قدرت نقدشوندگی آن در بازار سرمایه بالا خواهد بود. در همین راستا، زنگنه، مسئول پیگیری این طرح، ضمن این‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به خرید گواهی‌های سپرده زعفران که به طور مستقیم توسط کشاورز در اختیار بورس کالا قرار گرفته است، تشویق نمود، بیان کرد: این طرح علاوه بر این‌که کشاورزان را حمایت می‌کند، زمینه قیمت‌گذاری واقعی زعفران را مهیا می‌نماید که به تبع آن به افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در این بخش منجر می‌شود.

به گفته زنگنه، هدف از اجرای این طرح و مدل عرضه، کمک به کشاورزان به ویژه در فصول برداشت این محصول است که قیمت‌ها کاهش می‌یابد. همچنین وی اذعان داشت در صورتی که همه نهادها و بخش‌های تعریف‌شده‌ی این مدل به صورت منسجم و هماهنگ با هم عمل کنند، کل بخش‌ها در این مدل سود خواهند کرد و ورود به این بازار توجیه‌پذیر خواهد بود.

نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارشناسان بازار سرمایه، پیشنهادات خود را اینگونه مطرح نمودند:

  • افزایش زمان سررسید گواهی‌های سپرده مربوط به زعفران نسبت به آن‌چه در سال 1399 تعیین شده است.
  • انحصاری نبودن این محصول: رقابتی کردن این محصول در دستور کار قرار گیرد.
  • کنار رفتن دولت و شورای قیمت‌گذاری زعفران از این بستر و تعیین کف قیمت زعفران به کمک بازارگردان

شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران در این نشست در راستای ترغیب صندوق‌ها به سمت این محصول و کاهش ریسک، پیشنهادات زیر را مطرح نمود:

  • از بین بردن دغدغه افت کیفیت زعفران به کمک بیمه تضمین کیفیت
  • رعایت اصالت کالا و حفظ کیفیت آن با استفاده از انبارداری توسط شخص سوم
  • استفاده از کارشناس رسمی و مورد اعتمادِ دو طرف

 

 

 

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط تیم علمی یکتابان
تیم علمی یکتابان

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید