تاثیرکرونا بر محیط زیست

با وجود اینکه این ویروس آسیب هایی را متوجه محیط زیست کرده، اما مزایایی نیز ایجاد کرده که مورد توجه متخصصان محیط زیست قرار گرفته است.

تاثیرکرونا بر محیط زیست

با وجود اینکه این ویروس آسیب هایی را متوجه محیط زیست کرده، اما مزایایی نیز ایجاد کرده که مورد توجه متخصصان محیط زیست قرار گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گیلان درمصاحبه ای گفت: به دلیل کاهش چشمگیر فعالیت های صنعتی، ممنوعیت سفر و قرنطینه های خانگی و اجتماعی و محدودیت عبور و مرور در سراسر جهان، میزان آلودگی هوا در برخی شهرها و مناطق کاهش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال، گاز مونواکسید کربن که عمدتا توسط اتومبیل‌ها تولید می‌شود، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته و تولید گاز دی‌اکسید کربن که باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب­وهوایی می شود، نیز در روزهای اخیر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینها محدودیت تردد ناشی از شیوع کرونا تخریب و تصرف منابع طبیعی را نیز به حداقل رسانده است، افزود: البته باید توجه داشته باشیم که تاثیرات مثبت این پدیده از جمله بهبود کیفیت هوا یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موقتی هستند و همانطور که رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اعلام کرده است نباید این موضوع را به عنوان دستاوردی برای محیط زیست دانست.

کاظمی راد تاکید کرد: در کنار این تاثیرهای مثبت موقتی بر محیط زیست جهانی، این همه‌گیری منجر به افزایش تولید مقادیر زباله‌های پزشکی و خطرناک می‌شود که رهاسازی آنها در طبیعت برای محیط زیست زیانبار خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر چه این موضوع باعث صرفه‌جویی سوخت ناشی از تردد داخل شهری، بین شهری و بین کشوری شده است. اما در کنار این کاهش، مصرف آب، برق، سوخت خانگی (مثل گاز)، مواد غذایی، بهداشتی و حتی دارویی به میزان زیادی افزایش یافته است. بنابراین، علیرغم صحبت هایی که در رابطه با وضعیت مثبت محیط زیست در دوران شیوع گسترش کرونا می شود باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که افزایش مصرف آب و مواد شوینده باعث تهدید بیشتر منابع آب زیرزمینی و کاهش منابع آب آشامیدنی خواهد شد که این موضوع در درازمدت به هیچ وجه به نفع محیط زیست و منابع طبیعی نیست.

این در حالیست که یک فعال محیط زیست گفت: بعد از این، جهان ما دیگر جهان قبلی نخواهد بود و تغییرات بسیار زیادی در برخورد ما با طبیعت ایجاد خواهد شد.

دکتر حمید طراوتی در خصوص دیدگاه دانشمندان محیط زیست نسبت به کرونا، اظهار کرد: تاثیری که کرونا روی محیط زیست داشته به قدری شدید بوده که تعداد زیادی از مطالبات طرفداران محیط زیست را برآورده کرده، به شکلی که برخی حتی به طعنه بیان می‌کنند که شاید این ویروس را طرفداران محیط زیست در طبیعت رها کرده باشند.

وی با بیان اینکه اثر کرونا بسیار قوی‌تر از کاری بوده که جنبش‌های زیست محیطی می‌توانستند انجام دهند، اظهار کرد: به طور مثال یکی از مشکلاتی که طرفداران محیط زیست همواره درخصوص آن صحبت می‌کردند این بوده که صنعت هوایی بسیار رشد کرده، مسافرت‌های هوایی افزایش یافته و بنزین هواپیما نیز دی اکسید کربن زیادی را وارد جو می‌کند.آنها مخالف این بودند که چرا باید میوه‌جات و سبزیجات از برزیل به آمریکا و کانادا و محصولات جنگل آمازون به اروپا و آمریکا برود؟ مقدار زیادی کالا در چین، بنگلادش و ویتنام ساخته می‌شود و دوباره به آمریکا و اروپا و بخش‌هایی از آسیا برمی‌گردد. توریسم نیز گسترش شدیدی یافته که باعث می‌شود مقدار زیادی کربن منتشر شود.کرونا کاری که فعالان محیط زیست قصد انجام آن را داشتند، انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کرونا این موارد را محدود کرده، توسعه در بسیاری کشورها متوقف و در برخی نیز دچار رشد منفی شده که این کار را به راحتی ظرف مدت کوتاهی انجام داده که کار بسیار بزرگی است. مصرف محصولات غیر ضروری کاهش یافته و توسعه اقتصادی که همواره از آن صحبت می‌شد، از بین رفته است.

طراوتی گفت: یکی از عوامل اصلی تخریب محیط زیست، مساله جمعیت است که جمعیت جهان افزایش یافته و به ۷٫۷ میلیارد نفر رسیده است. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کرد که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به حدود ۹٫۷ میلیارد نفر برسد، اما بسیاری از محققان و دانشمندان محیط زیست این را قبول نداشتند و بیان می‌کردند که پیش‌بینی سازمان ملل هیچگاه محقق نمی‌شود و کره زمین هم نمی‌تواند این میزان را تحمل کند. پیش‌بینی تنها براساس منحنی رشد قبلی انجام شده، اما وقتی زمینه و عوامل آن منحنی وجود نداشته باشد، منحنی نیز آن رشد را نخواهد داشت، زیرا منابع طبیعی صدمه می‌بینند و امکان تامین جمعیت نیست.

این فعال محیط زیست افزود: کرونا باعث شده که به جمعیت جهان صدمه وارد شود که به صورت مرگ و میر و عدم زادآوری بوده و این موضوع به نفع محیط زیست جهان است. صرف نظر از خسارت‌هایی که کرونا ایجاد می‌کند، اما در حال کنترل جمعیت جهان است که از ۷۰ سال پیش تاکنون سه برابر شده است.اگر این موارد را کنار هم بگذاریم، مشاهده می‌کنیم که کرونا نقش مثبتی در زمینه محیط زیست و مهار تخریب آن داشته و از دست‌اندازی بشر به منابع طبیعی به شکل بیش از حد جلوگیری کرده است. طرفداران محیط زیست از کرونا به این معنا بدشان نمی‌آید. کرونا تلنگری زد و ناکارآمدی این رویکرد و نظام‌های حاکمیتی را نشان داد.

طراوتی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در کشورهای پرجمعیت جهان، مساله آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهرها است، عنوان کرد: در کلان‌شهرها میزان گاز نیتروژن و اکسیدهای نیتروژن و گوگرد بسیار بالا است و بیماری‌زایی شدیدی دارد، به طوری که میزان مرگ و میر در شهرهای بزرگ در اثر نارسایی‌های تنفسی و بیماری‎‌های ریوی و قلبی بسیار زیاد است. مساله ترافیک شهری نیز مشکلاتی از جمله تاثیر بر اعصاب و تلف شدن وقت را نیز ایجاد می‌کند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: کرونا اثرات مثبتی بر جلوگیری از آلودگی هوا و انتشار کربن و کاهش سروصدا و ترافیک داشته است.حمل و نقل زمینی و بین شهری کاهش یافته است. تولیدات بسیاری از کارخانجات بزرگ کم شده، بنابراین سهم آنها نیز در آلودگی به شدت کاهش یافته که این موضوع نقش بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوا و انتشار کربن داشته است.حمل و نقل زمینی نیز حتی بیش از حمل و نقل هوایی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. کاهش حمل و نقل هوایی و زمینی و تولید کارخانه‌ها از نتایج مثبت کرونا است، البته این کاهش همواره نمی‌تواند عاملی مثبت در نظر گرفته شود، بلکه باید مدیریت شود.

طراوتی افزود: یکی دیگر از اثرات اجتماعی کرونا کاهش مصرف، از بین رفتن زرق و برق و بی معنا شدن مصرف بسیاری از اقلام و یک نوع احترام به طبیعت در اثر این تغییر است. مردم مشاهده می‌کنند که طبیعت چقدر راحت می‌تواند با یک اشاره این چیزها را از بین ببرد و تا چه اندازه قدرت دارد. یکی از بهترین کارهایی که مردم می‌توانند انجام دهند این است که اجازه دهند طبیعت به همان صورتی که هست بماند که اینگونه منفعت بیشتری دارد تا اینکه بخواهند آن را به چیز دیگری تبدیل کنند. احترام به طبیعت و درک جایگاه و نقش آن در زندگی انسان یکی از اثرات بسیار مهم ویروس کرونا بوده است.

وی ادامه داد: حتی در آمریکا که تمام شرکت‌ها خصوصی بوده و تمام کارها در دست بخش خصوصی است نیز دولت به میدان آمده و کمک می‌کند، فرانسه، انگلستان و آلمان را نیز دولت‌ها اداره می‌کنند. کرونا نشان داد که دولت‌ها نمی‌توانند بی‌تفاوت بوده یا در حمایت از مردم آسیب‌پذیر دخالتی نداشته باشند. دولت باید از شرکت‌های بزرگ حمایت کرده و برای مردم هزینه کند.در این بحران امنیت مقداری بازتعریف می‌شود.

با کاهش مصرف آلاینده های سوختی میزان قابل توجهی از آلودگی هوا کاهش در سراسر کره زمین کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این موضوع با توجه به عید نوروز در ایران، با کاهش چشمگیر تولید زباله در جاده ها، جنگل ها، اقامتگاه های تفریحی روبرو شدیم که این خبر خوشی برای فعالان محیط زیست کشوری است.

در شهر ونیز کشور ایتالیا از وقتی که قرنطینه صورت گرفته و عبور و مرور مردم بر فراز آب های ونیز تقریبا به صفر رسیده است، به قدری کانال های آب تمیز شده است که دلفین ها، قوها، ماهی ها باز هم به اقامتگاه قدیمی خود برگشته اند. گویا این حیوانات از دخالت انسان بر طبیعت ناراضی بودند و با شیوع کرونا ویروس این ساکنان قدیمی به اقامتگاه خود باز گشتند.

در اکثر کشور های دنیا که درگیر این ویروس هستند، با خالی شدن شهرها و معابر حیوانات به سهولت وارد شهر ها شدند و از قرنطینه انسان ها در کره خاکی استفاده میکنند.

با این وجود در اکثر نقاط جهان هرروز شاهد چهره های غمگین شهر هستیم.

در این میان ناسا تحقیقات عمده ای بر کره زمین انجام داده است و تصاویر هوایی مبنی بر قبل شیوع ویروس کرونا و بعد از شیوع ویروس کرونا بر جو کره زمین قرار داده است. که با دیدن این امار و ارقام به تاثیر ویروس کرونا بر طبیعت پی میبریم.

 

نام کشور تولید کربن در هر سال (واحد تن) تولید دی اکسید کربن
چین ۹,۸۶۰,۰۰۰ ۷٫۱
ایالات متحده آمریکا ۵,۱۹۰,۰۰۰ ۱۶٫۴
هندوستان ۱,۹۷۰,۰۰۰ ۱٫۶
روسیه ۱,۷۷۰,۰۰۰ ۱۲٫۴
ژاپن ۱,۳۲۰,۰۰۰ ۱۰٫۴
آلمان ۸۱۰,۰۰۰ ۹٫۷
کره جنوبی ۶۴۰,۰۰۰ ۱۳٫۰
کانادا ۵۶۰,۰۰۰ ۱۶٫۰
انگلستان ۴۹۰,۰۰۰ ۷٫۷
مکزیک ۴۹۰,۰۰۰ ۴٫۰
اندونزی ۴۹۰,۰۰۰ ۲٫۰
عربستان صعودی ۴۶۰,۰۰۰ ۱۶٫۲
برزیل ۴۶۰,۰۰۰ ۲٫۳
استرالیا ۴۳۰,۰۰۰ ۱۸٫۸
ایران ۴۱۰,۰۰۰ ۵٫۳
ایتالیا ۳۹۰,۰۰۰ ۶٫۳
فرانسه ۳۷۰,۰۰۰ ۵٫۸
آفریقای جنوبی ۳۳۰,۰۰۰ ۶٫۳
هلند ۳۲۰,۰۰۰ ۸٫۴
سایر کشورهای دنیا ۳۴,۵۰۰,۰۰۰ ۴٫۹

حال با شیوع ویروس تمامی این آمار و ارقام به شدت کاهش یافته است.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط کیوان غزلباش
کیوان غزلباش

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید