بینایی رایانه ای در صنعت کشاورزی

بینایی رایانه ای یا ماشینی نوعی تکنولوژی مورد استفاده در صنعت کشاورزی و شیلات است...

بینایی رایانه ای یا ماشینی نوعی تکنولوژی مورد استفاده در صنعت کشاورزی و شیلات است که در سالهای اخیر دستاورد های بسیاری در شناسایی افات و بیماری ها در گیاهان و همچنین بازدهی بهتر محصولات کشاورزی داشته است.


برای نمونه در "لئونز" آرژانتین، یک هواپیمای بدون سرنشین که مجهز به یک دوربین ویژه بود ، بر فراز بیش از ۱۵۰ هکتار مزرعه گندم پرواز کرد و توانست هر ساقه گندم را به دقت بررسی کند و عفونت قارچی که به طور بالقوه محصولات را تهدید می‌کرد مشاهده و شناسایی کند.
یا در مثالی دیگربه استفاده از این تکنولوژی در برداشت محصولات اشاره میکنیم که به یک ربات میوه‌ چین به نام "Virgo" آموزش داده شده است تا در مزرعه گوجه فرنگی بررسی کند که کدام گوجه فرنگی رسیده و آنها را بچیند و اجازه دهد باقی گوجه فرنگی‌ها که نرسیده‌اند، رشد کنند. بینایی رایانه ای بر هر مرحله از روند رشد گوجه فرنگی نظارت می‌کند که با توجه به تشخیص رنگ گوجه در مراحل رشد ان به این امکان دست میابد.

بیشتر بخوانیم:کاربرد اینترنت اشیا در دامداری

یا نمونه ای درصنعت شیلات که همیشه یکی از دغدغه‌های صاحبان مراکز پرورش آبزیان تعداد دفعاتی است که مجبورند در روز به محصولاتشان سر بزنند و مشکلات را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کنند در نتیجه استفاده از شبکه های عصبی و هوش مصنوعی در پرورش آبزیان برای رسیدگی به این موضوع اهمیتی ویژه دارد.از این رو تکنولوژی بینایی رایانه ای براساس تحلیل داده‌های گرفته شده از دوربین‌ها که برای رصد ماهی ها تعبیه شده اند در کنترل از راه دور مراکز میتواند مفید باشد و باعث تصمیمات جامع تری شود.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط سیما جاویدی
سیما جاویدی

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید