ایده های پول ساز کشاورزی ۱

امروزه ایده های پولساز کشاورزی تنوعی زیادی دارند؛ از راه اندازی گلخانه گرفته تا نگهداری و پرورش کاکتوس. کشاورزی یک روش امرار معاش برای اغلب خانواده‌ها در مناطق روستایی و حومه شهر است که در صو

امروزه ایده های پولساز کشاورزی تنوعی زیادی دارند؛ از راه اندازی گلخانه گرفته تا نگهداری و پرورش کاکتوس. کشاورزی یک روش امرار معاش برای اغلب خانواده‌ها در مناطق روستایی و حومه شهر است که در صورت داشتن دانش کافی در این زمینه، می‌توان کسب و کاری عالی با سود مناسب راه‌اندازی کرد. ۴۰ ایده ارائه شده در این مطلب برای شروع یک کسب و کار در زمینه کشاورزی به شما کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ایده های پولساز کشاورزی

۱.راه اندازی گلخانه

برای تاسیس یک گلخانه گل و گیاه، می‌توانید از حیاط کوچک خود شروع کنید. البته این ایده ممکن است فقط برای سرگرمی باشد؛ اما اگر شما فضای بیشتری برای انجام این کار داشته باشید، می‌توانید انواع گل‌ها را پرورش داده و آن‌ها را به فروش برسانید.

برای راه‌اندازی یک گلخانه به یک سرمایه نسبتا بالا و تعدادی نیرو احتیاج دارید. ضمنا قبل از راه‌اندازی آن به دریافت مجوز نیز نیاز دارید.(برای دریافت مجوز شما باید درخواست کتبی خود را به جهاد کشاورزی منطقه ارسال کنید.) به‌طور کلی لازم است تا برای تاسیس یک گلخانه به موارد زیر توجه کنید.

  • هزینه اجازه زمین
  • طراحی گلخانه به صورت مهندسی
  • ورق‌های گالوانیزه برای عایق کاری
  • سیستم آبرسانی قطره‌ای
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی
  • خرید کاشت بذر یا نهال

۲تولید کود آلی ورمی کمپوست

یکی دیگر از ایده های پولساز کشاورزی تولید کود ورمی کمپوست -vermicompost- است. امروزه تولید کود ارگانیک به یک کسب و کار خانگی تبدیل شده که نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار کم و فضای کمی برای شروع است. هر کسی می‌تواند از طریق کود آلی ورمی کمپوست یک کسب و کار کوچک برای خود شروع کند و به درآمد ایده آل و متناسب برسد.

کمپوست کرمی (Eisenia Foetida)، عبارت است از کود آلی ( Vermicompost ) ورمی کمپوست بیولوژیکی که در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی درحال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه ایی از کرم های خاکی و دفع این مواد از  بدن  کرم حاصل می گردد.

 

این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس)، ویتامین ها و آنزیم ها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک تولید و مورد مصرف واقع می گردد. بنابراین ورمی کمپوست عبارت خواهد بود از فضولات کرم به همراه درصدی از مواد آلی و غذایی بستر و لاشه کرمها.

۳فروش گل خشک

تعداد طرفداران گل‌های خشک، به طور مدام طی ده سال اخیر افزایش یافته‌است. اگر زمین دارید و یا حتی می‌توانید زمینی را اجاره کنید، می‌توانید گل بکارید، سپس آن‌ها را خشک کرده و به فروشگاه‌های صنایع دستی و … بفروشید. برای شروع این کار به سرمایه خاصی نیاز ندارید و به راحتی می‌توانید یا حداقل سرمایه، از این طریق به درآمد مطلوبی برسد.

 

موادی را که برای خشک کردن گل‌ ها بکار می‌برند عبارت است از: سیلیکا ژل، بُراز، نمک، اسید بوریک، زاج، آرد ذرت و شن.
سبک‌ترین و مناسب‌ترین ماده شیمیایی براز است که برای کارهای هنری و خشک کردن گل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در داروخانه‌ها موجود است. البته سیلیکا ژل را هم می‌توان از داروخانه خریداری کرد.

۴توزیع کننده کودهای شیمیایی

توزیع کود برای افرادی مناسب است که در شهرهای کوچک و مناطق روستایی زندگی می‌کنند. این مورد یکی از ایده های پولساز کشاورزی است که می توان با سرمایه متوسطی آن را شروع کرد.

 

۵تاسیس مرغداری

مرغداری در سراسر جهان، به مدت سه دهه است که به یک صنعت مدرن تجاری تبدیل شده‌است. پرورش مرغداری سریع‌ترین بخش در حال رشد تجارت کشاورزی است که از طریق آن به درآمد خوبی خواهید داشت.

هر واحد صنعتی بسته به نوع تولید و حجم تولیدات، به مقداری زمین نیاز دارد. اگر کسی بخواهد یک واحد مرغداری صنعتی احداث کند، حتما باید در خارج از شهر زمین تهیه کند.
به مراجعه‌کنندگانی که کمتر از ۱ هکتار زمین داشته باشند، اصلا مجوز داده نمی‌شود.
در یک هکتار زمین می‌توان یک واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای راه‌اندازی کرد.

جهت انتخاب زمین مناسب برای اجرا بایستی مواردی از قبیل: در دسترس بودن امکانات رفاهی مانند جاده های ارتباطی مناسب، نزدیکی برق، آب و … را مد نظر قرار داد و حتی الامکان سعی نمود تا زمین مورد نظر به گونه ای انتخاب گردد که سرمایه گذار جهت آماده سازی آن و تهیه امکانات کمترین هزینه را متحمل گردد.

 

مکان مورد نظر بایستی دارای حداقل ضوابط جهاد کشاورزی جهت اجرای پروژه باشد:
الف) داشتن حداقل فاصله یک کیلومتر با مراکز نگهداری دام و ماکیان گوشتی.
ب) داشتن حداقل فاصله دو کیلومتر با مراکز نگهداری دام و ماکیان داشتی.
ج) داشتن حداقل فاصله دو الی سه کیلومتری با مناطق مسکونی و مواردی از این قبیل که جهت احراز استعلام مثبت و صدور اجازه فعالیت از سوی سازمانهای ذیربط لازم می باشد.

زمین مرغداری باید حصار کشی شود.

۶پرورش قارچ

اگر برای شروع کار، فضای کمی در اختیار دارید، پرورش قارچ برای راه اندازی یک کسب و کار گزینه مناسبی است. شما می‌توانید در مدت زمانی کوتاه به سود قابل توجهی در این زمینه دست یابید. اکثر سالن های پرورش قارچ دکمه ­ای در ایران، دارای دیوارهای بتونی و کف موزاییک می باشند. لیکن برای واحدهای صنعتی از دیوارهای ساندویچ پنل که عایق هستند، استفاده می ­کنند.

 

برای سقف سالن­ ها پلیت، تیرچه بلوک و یا بلوک همراه فوم بکار می‌برند. معمولاً ابعاد سالن‌ها را (۲۱-۱۸)× ۶ متر با ارتفاع ۴/۵ متر در نظر می­ گیرند که این ابعاد در واحدهای مختلف متغیر است. در سالن یک شیب ملایم به مقدار یک سانتی­ متر از ابتدای سالن به انتهای آن و از کناره ­ها به سمت وسط سالن به مقدار ۲ سانتی­ متر جهت جلوگیری از تجمع آب در زمان شستشوی کف، وجود دارد.

۷پرورش گل آفتابگردان

آفتابگردان اغلب به عنوان یک محصول تجاری شناخته می‌شود. کاشت گل آفتابگردان برای بدست آوردن دانه‌های روغنی، یک ایده پولساز است. یک کارآفرین فعال در زمینه کشاورزی، می‌تواند از تجارت آفتابگردان شروع کرده و درآمد بالایی داشته باشد.

 

در ابتدا بهتر است محدوده مناسبی برای کشت این گیاه فراهم کنید. بیشتر گیاهان آفتابگردان از نوع بلند می باشند. البته نوع کوتاه این گیاه نیز وجود دارد. نوع کوتاه گل آفتابگردان از نظر ارتفاعی بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر می باشد.

۸زنبورداری

با افزایش آگاهی و اطلاعات مردم در سراسر جهان در مورد سلامتی، تقاضا برای عسل در سطح جهانی در حال رشد است. زنبورداری برای تهیه و فروش عسل و محصولات دیگر مثل موم، یک سرمایه‌گذاری سودآور است که معمولا با سرمایه کم‌ می‌توان آن را شروع کرد.

 

برای پرورش زنبور، به چند نفر نیروی انسانی و وسایلی مانند زیر نیاز است:

  • پنجره‌های کندو
  • تجهیزات حفاظت فردی
  • فیلترهای صافی برای عسل

کیفیت عسل طبیعی ایران در جهان زبانزد است، این مسئله ناشی از اقلیم خاص و شرایط طبیعی ویژه کشورمان است. در گذشته‌ نه‌چندان دور و پیش از آغاز موج ویرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظیمی از روستائیان در کنار کار کشاورزی به پرورش زنبور عسل می‌پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ایران شرایط مناسبی ندارد، در نقاط جنوبی کشور وجود ریزگردها باعث کاهش تولید و مرگ زنبورها می‌شود، در سایر نقاط کشور هم با از بین رفتن فرهنگ کار و گسترش میل به مشاغل دولتی و پشت میز نشینی، تمایل کمتری به پرورش زنبور مشاهده می‌شود. این در حالی است که پرورش زنبور در صورت رعایت اصول علمی، پیشه‌ای بسیار سودآور است، هرچند چرخه پرورش زنبور در ایران در سطح کلان از فقدان صنایع تبدیلی و بسته بندی نیز به‌شدت رنج می‌برد و به همین دلیل بازارهای خود را در جهان هر روز از دست می‌دهد.

۹پرورش ماهی

کسب و کار کشاورزی در بخش پرورش ماهی، یک سرمایه‌گذاری سودمند است که می‌توان در هر زمان از سال به طور پیوسته از آن سود دریافت کرد. با اجرای تکنیک‌های مدرن و داشتن فضا، یک کارآفرین می‌تواند این کار را با سرمایه‌ای نه چندان زیاد آغاز کرده و درآمد خوبی از این شغل داشته باشد. هزینه ای که برای راه‌اندازی پرورش ماهی در نظر می‌گیرید، بستگی به حجم و بزرگی کار شما دارد.

 

برای سرمایه گذاری در احداث و راه اندازی یک مزرعه پرورش ماهی مهم ترین مسئله مکان یابی است؛ مکان یابی مناسب هم به لحاظ دسترسی به منابع آبی مناسب جهت تولید و هم به لحاظ موقعیت مکانی و میزان دسترسی به بازار فروش. در واقع مکان یابی دقیق و اصولی نه تنها در بهبود شرایط فروش و سود آوری به شما کمک خواهد کرد بلکه به لحاظ دسترسی به منابع آبی کافی و مناسب می تواند دوره پرورش و فرآیند تولید را کوتاه تر کند.

برای آشنایی با مراحل پرورش ماهی به لینک زیر مراجعه فرمایید….

۱۰صادرات میوه و سبزیجات

یک کارآفرین می‌تواند با صادرات میوه‌ها و سبزیجات تازه به کشورهای همسایه، به سود خوبی برسد. می‌توانید کسب و کار خود را در فضای مجای نیز تبلیغ کرده و مشتریان زیادی جذب کنید.

صادرات میوه و سبزیجات بخش عظیمی از صادرات ایران را به روسیه و کشورهای همجوار تشکیل میدهد و با توجه به اهمیت ارتقای شاخص‌های کیفی محصولات صادراتی بخش کشاورزی در راستای توسعه سهم بازارهای هدف محصولات ایرانی، به تبعات ناشی از صدور فله‌ای و عدم بسته بندی مناسب صادرات میوه وتره بار کشور در سال‌های اخیر ارتقاء بسته بندی در دستور کار جدی صادرات قرار گرفته است.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط کیوان غزلباش
کیوان غزلباش

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید