آیامفهوم محصول ارگانیک ،سالم و طبیعی یکسان است؟

محصولات ارگانیک نتیجه به کارگیری استاندارد های داوطلبانه زیست محیطی هستند. روش ارگانیک در چارچوب استاندارد های زیست محیطی قرار دارد و مهمترین هدف آن حفظ و پایداری خاک و ارزش های اکوسیستمی است

آیامفهوم محصول ارگانیک ،سالم و طبیعی یکسان است؟

محصولات ارگانیک نتیجه به کارگیری استاندارد های داوطلبانه زیست محیطی هستند. روش ارگانیک در چارچوب استاندارد های زیست محیطی قرار دارد و مهمترین هدف آن حفظ و پایداری خاک و ارزش های اکوسیستمی است . بنابراین کشاورزی ارگانیک، نظام زراعی است مبتنی بر مدیریت اکوسیستم ، متمرکز بر حاصلخیزی خاک و سلامت گیاه و عدم مصرف موادشیمیایی مصنوعی كه این نظام با شرایط اجتماعی، اقتصادی منطقه‌ای و محلی سازگار است.

محصول سالم و محصول ارگانیک هر دو بر اساس استانداردهای خاص برای رسیدن به محصول سالم، تولید می ­شوند. اما از نظر شیوه و روش، فرق عمده‌ای در اجرا دارند. محصول سالم، محصولی است که می‌توان آن را در هر مزرعه ­ای تولید نموده و ضرورت تولید آن کنترل و بازرسی فرآیند تولید تا عرضه بر اساس استانداردهای عملیات خوب کشاورزی –GAP–است. این محصول که توسط یک نهاد بازرسی یا گواهی‌کننده تأیید و گواهی می­شود،دارای حد مجاز آلاینده‌ها و باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین و… بوده و سالم است. ازاصول مهم کشاورزی زیستی (ارگانیک) منع کاربرد نهاده‌های شیمیایی مصنوعی مانند آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و افزودنی‌های شیمیایی در تولید محصول است، به طوری که همه مراحل تولید شامل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های ارگانیک نظیر بذور و نهال ارگانیک، کود­های زیستی، کمپوست ­ها، حشرات سودمند و میکروارگانیس ­های مفید صورت می­گیرد.

محصولات طبیعی عاری از بقایای مواد شیمیایی مصنوعی بوده و حاصل تولید درمناطق وحشی ، طبیعی و دست نخورده (از نظر ورود تکنولوژی بیرونی ) مانند مراتع ، جنگل ها ، دیمزار ها و یا مزارع مشخصی هستند که به دلیل شرایط خاص اقلیم و اکولوژی منطقه در طول سال ها ی مدید و به صورت سنتی ، در تولید آنها از هیچ گونه نهاده های شیمیایی استفاده نشده است.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط کیوان غزلباش
کیوان غزلباش

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید