حجم واردات پنبه در سال‌های اخیر به ایران

پنبه به عنوان یک کالای استراتژیک، نه تنها موجب رونق در صنعت نساجی می‌شود، بلکه می‌تواند نقش مهمی در خوراک دام و تأمین روغن کشور، داشته باشد.

 

حجم واردات پنبه در سال‌های اخیر به ایران

پنبه به عنوان یک کالای استراتژیک، نه تنها موجب رونق در صنعت نساجی می‌شود، بلکه می‌تواند نقش مهمی در خوراک دام و تأمین روغن کشور، داشته باشد. از مشکلات اساسی صنعت نساجی، وجود ناخالصی‌هایی است که در پنبه تولید داخل وجود دارد که به تبع آن باعث تولید محصولات بی‌کیفیت نیز می‌شود. بنابراین، در راستای رفع مشکلات ناشی از آن که گریبان‌گیر صنعت نساجی شده، دولت ناگزیر به واردات پنبه از کشورهای دیگر شده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات پنبه (حلاجی‌شده و حلاجی نشده) به ایران در طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.

همانطور که نمودار(1) نشان می‌دهد، حجم واردات پنبه به ایران در سال 1402 نسبت به سال گذشته، 21 درصد افزایش داشته است. از لحاظ ارزشی، این مقدار دو درصد می‌باشد. به طور متوسط واردات هر کیلوگرم پنبه، برابر با 2/57 دلار بوده است.

نمودار (1): روند حجم  و ارزش واردات الیاف پنبه به ایران و درصد تغییرات آن (منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران، 1403)

 

همچنین، در سه ماهه نخست امسال 24696 تن پنبه به کشور وارد شده است که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته، 1005 درصد افزایش داشته است. واردات این محصول از لحاظ ارزشی در سه ماهه نخست امسال، نسبت به سال گذشته 852 درصد نیز افزایش داشته است. متوسط قیمت هر کیلوگرم پنبه وارداتی در این سه ماهه برابر با 2/29 دلار بوده که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

بیشترین واردات پنبه به ایران، از کشورهای امارات متحده عربی، تاجیکستان، کره جنوبی و ترکیه صورت گرفته است.

بیشترین حجم و ارزش واردات پنبه، مربوط به الیاف پنبه با غوزه (پنبه حلاجی‌نشده) می‌باشد. به طوری که در سه ماهه نخست امسال، حجم و ارزش واردات این محصول به ترتیب 1084 و 922 درصد نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته افزایش داشته است. اما، حجم و ارزش واردات پنبه حلاجی‌شده و شانه‌زده به ترتیب 72 و 51 درصد، کاهش داشته است.

نمودار (2) و (3) روند حجم و ارزش واردات پنبه با غوزه (حلاجی‌نشده) و پنبه حلاجی‌شده را نشان می‌دهد.

 

 

نمودار(2): روند حجم و ارزش واردات الیاف پنبه حلاجی‌نشده به ایران و درصد تغییرات آن (منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران، 1403)

نمودار(3): روند حجم و ارزش واردات پنبه حلاجی شده  به ایران و درصد تغییرات آن (منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران، 1403)

 

متوسط قیمت هر کیلوگرم پنبه حلاجی‌شده و حلاجی‌نشده از سال 1398 الی 1402 به ترتیب برابر با 2/37 و 3/35 دلار بوده است. همچنین به ازای هر کیلوگرم پنبه حلاجی‌نشده و حلاجی‌شده در سه ماهه نخست 1403 به ترتیب 2/29 و 4/89 دلار ارز از کشور خارج شده است.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط تیم علمی یکتابان
تیم علمی یکتابان

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید