کاربرد اینترنت اشیا در دامداری

اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، زندگی‌ ما را تغییر دهد. صنایع پیشرفته، وسایل حمل‌ونقل متصل به هم و شهرهای هوشمند، همگی، بخش‌هایی از اینترنت اشیا هستند. البته، به کار برد

کاربرد اینترنت اشیا در دامداری

اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، زندگی‌ ما را تغییر دهد. صنایع پیشرفته، وسایل حمل‌ونقل متصل به هم و شهرهای هوشمند، همگی، بخش‌هایی از اینترنت اشیا هستند. البته، به کار بردن اینترنت اشیا، در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تحولی عظیم ایجاد کند.

کشاورزی هوشمند مبتنی بر راهکارهای اینترنت اشیا، به کشاورزان کمک می‌کند، ضایعات را کاهش و نرخ‌ بهره‌وری را افزایش دهند.

اپلیکیشن های اینترنت اشیا در کشاورزی شامل ردیابی وسایل نقلیه کشاورزی، نظارت بر دامداری، نظارت بر انبارداری و موارد دیگری مانند:

  • سنسورهای مخصوص احشام که می‌تواند وقتی از گله خارج می‌شوند به دامدار اطلاع دهد تا دوباره آنها را به گله برگرداند.
  • سنسورهای خاک که می‌توانند شرایط نامنظم مانند میزان اسیدی بودن بیش از حد خاک را به کشاورزان اطلاع دهد، که این امر به کشاورزان این امکان را می‌دهد که محصولات با کیفیت‌تر تولید کنند.
  • تراکتورهای بدون سرنشین که با قابلیت کنترل از راه دور، که باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های نیروی کار می‌شود.
  • سنسورهای تشخیص رطوبت، دما و ترکیبات معدنی خاک به منظور نظارت بهتر بر کشاورزی

 

 

دامداری و نحوه ی نگهداری از دام و رسیدگی به بهداشت آن مسایلی است که می توان با اینترنت اشیا به بهبود عملکرد دامپروری در آن کمک کرد. با اینترنت اشیا می توانیم در صورت خروج احشام از گله مطلع شویم. با نصب سنسورهای مخصوص حیوانات در قسمت های مختلف بدنش می توان از وضعیت آن مطلع شد. مثلا بستن سنسور به دم احشام می تواند در چند زمینه به ما کمک کند. در صورت خروج حیوان از گله به چوپان خبر دهد، یا برای بررسی میزان سلامتی دام می توان از سرعت حرکتش اطلاعاتی به دست آورد و زیادی یا کمی میزان حرکتش را متوجه شد.

به طور کلی هر حرکت معنای خاصی دارد و این اطلاعات در قالب یک نمودار در اختیار دامدار قرار می گیرد و او می تواند متوجه وضعیت سلامتی دام شود و از سلامتی یا بیماری اش آگاهی یابد. با استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای ساخته شده می توان موضوعاتی را از قبیل موارد زیر بررسی کرد:

۱.از سلامت دام تا سقط جنین و تاثیر بر باروری آن

۲.افزایش طول عمر دام

۳.کاهش هزینه ها

۴.یافتن بهترین محل برای استراحت و اقامت دام

۵ . چگونگی کاهش استرس در احشام دام

 

برای مثال با نصب سنسور به دم گاو از روی حرکت دم آن متوجه فرارسیدن زمان زایمان آن یا طولانی شدن مدت زمان زایمانش و طول کشیدن آن بیشتر از زمان طبیعی و در نتیجه نیاز دام به کمک ما میشویم. با استفاده از این فناوری ها نیاز به دامپزشک تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و این خود به کاهش هزینه ها می انجامد. با رسیدگی به بهداشت و وضعیت سلامت دام ، مشکلات تا مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

مورد دیگر جایگذاری سنسور در شکمبه ی دام هاست که به بررسی وضعیت رژیم غذایی آن می پردازد.این سنسور بهداشت رژیم غذایی دام را بررسی می کند و دمای بدن دام را اندازه گیری می کند. هم چنین میزان نیاز دام به غذا و چگونگی هضم را گزارش می کند. در نتیجه دامدار می تواند بر علوفه ای که به دام می دهد نظارت کند و رژیم غذایی بهینه و در نتیجه کاهش کربن دی اکسید اتفاق می افتد که این خود موجب کاهش گازهای گلخانه ای می شود.

اشتراک گذاری این پست:
ارسال شده توسط کیوان غزلباش
کیوان غزلباش

مقالات مشابه:

شما اولین نفری باشید که برای این پست ثبت نظر می کنید

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید